Klanten willen invloed op digitale tv-pakket
07-06-2012 (08:23) - Media
Meer dan driekwart van de Nederlanders vindt het belangrijk invloed te krijgen op het aanbod van televisiezenders in het digitale zenderpakket. Dat blijkt uit onderzoek van Intomart in opdracht van kabelraden.nl. Dit bevestigt wat programmaraden ook steeds merken: klanten willen ook over het digitale pakket zelf iets kunnen zeggen. Op 1 juni presenteerde Marco Swart, voorzitter kabelraden.nl, daarom namens programmaraden ideeën voor aangepaste regelgeving voor consumenteninvloed op het tv-pakket.
Swart hield de aanwezigen voor dat een goed, divers tvpakket niet ‘vanzelf’ tot stand komt, zelfs niet in deze tijd van bijna onbeperkt aanbod. Bij de samenstelling van het aanbod blijken Nederlanders juist deze diversiteit belangrijk te vinden, zoals uit het onderzoek blijkt. Na deze optie kiezen de meeste mensen voor samenstelling op basis van ‘de best bekeken zenders’ en op basis van ‘onderzoek’.
Volgens programmaraden omvat een divers pakket zowel grote publiekstrekkers (zoals de Nederlandse publieke en commerciële omroepen) als zenders voor kleinere doelgroepen. Juist die laatste groep draagt bij aan een interessant en afwisselend aanbod. Ook moet hierbij rekening worden gehouden met de verschillen in regionale voorkeuren.