Maand van de Mediaopvoeding succesvol
09-07-2012 (08:29) - Media
Begin mei startte Mediawijzer.net de Maand van de Mediaopvoeding om aandacht te vestigen op het mediagedrag van peuters en kleuters en de verantwoordelijkheid van ouders. Kinderen zijn steeds jonger behendig met media. Onder ouders leeft een grote behoefte aan een kader en begeleiding gericht op de mediaopvoeding van hun kind. Dat bleek onder andere uit het onderzoek Iene Miene Media naar het mediagedrag van de allerjongsten, de aandacht voor de MQ-test en het aantal stemmen op de Media Ukkie Award. Daarom zal Mediawijzer.net jaarlijks met een campagne komen gericht op mediaopvoeding van kinderen.
Het onderzoek naar mediagebruik van peuters en kleuters is gedaan door Mijn Kind Online, in opdracht van Mediawijzer.net. Daaruit bleek dat Nederlandse gezinnen veel media in huis hebben. Eén op de drie gezinnen bezit een tablet en van deze gezinnen speelt 66% van de kleuters er regelmatig mee. Kinderen beginnen ook steeds jonger met media: 13% van de kinderen tot 1 jaar speelt regelmatig met een tablet en 20% van de kinderen tot 2 jaar met een smartphone. Ouders zien zichzelf verantwoordelijk voor de begeleiding, maar weten vaak niet hoe. Op 2 mei werd het onderzoek aangeboden aan Katja Schuurman en Boris van der Ham.
Met de campagne Media Ukkies bood Mediawijzer.net tijdens de Maand van de Mediaopvoeding ouders een stevig houvast en concrete tips voor de mediabegeleiding van hun peuters en kleuters. In dat kader werd de MQ-test ontwikkeld. Deze test geeft ouders inzicht in hoe mediawijs zij zelf zijn en hoe het mediagebruik van hun kind eruit ziet. Ook geeft Mediawijzer.net met de MQ-test en de campagnewebsite ouders concrete tips hoe ze de mediaopvoeding vervolgens in de praktijk kunnen brengen.