‘Mobiel en online nieuws even sterk’
26-06-2012 (08:25) - Media
Hoe sterk groeit de consumptie van mobiel nieuws? En gaat het niet ten koste van het nieuws op het web? Twee onderzoeken naar het gebruik van NU.nl. Conclusie: elk device heeft zo zijn eigen momenten. En ze eten elkaar niet op.
Sinds 2010 voert de marktonderzoekunit Insights van Sanoma Media jaarlijks een onderzoek uit onder de mobiele gebruikers van o.a. NU.nl. De uitkomsten hiervan geven een goed beeld van de ontwikkeling van mobiel internet gebruik en het volgen van nieuws via mobiel.
Om een totaal beeld te krijgen van de bekendheid, het gebruik en de beoordeling van NU.nl over de diverse platformen heen is er ook een crossmedia onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau Metrix Lab. Wat zijn de belangrijkste resultaten van deze onderzoeken?
Om te beginnen: de samenstelling van de mobiele bezoekersgroep van NU.nl is de afgelopen anderhalf jaar meer mainstream geworden. De mobiele site en apps van NU.nl worden bezocht door een publiek in een verhouding van 68% man en 32% vrouw. 64% van deze groep is tussen de 20-49 jaar. Maar de leeftijdsspreiding wordt steeds breder, er komen gestaag meer jongeren (<20 jaar) en ouderen (50+) bij.
Er is een duidelijke beweging richting een meer gelijke verdeling van mobiel nieuwsgebruik binnen de Nederlandse bevolking.
Het bezoek van NU.nl op mobiel is complementair aan online. We zien geen kannibalisatie van mobiel op web. Mobiel heeft het gebruik van NU.nl alleen maar versterkt. De mobiele en tablet platformen worden juist vaak in combinatie met de website gebruikt. Bezoek op de mobiele devices is dus aanvullend op het gebruik van de website. De reguliere NU.nl website is ook nog altijd erg belangrijk voor de NU-gebruikers.