Niet stoppen maar juist investeren in Teletekst bij Omroep West

Niet stoppen maar juist investeren in Teletekst bij Omroep West

28-08-2022 (15:51) - Media

Naar aanleiding van reacties van gebruikers over het voornemen te stoppen met de Teletekstpagina’s achter het kanaal van TV West, heeft de regionale Omroep West het besluit genomen alsnog niet te stoppen met deze dienst, maar hier juist in te gaan investeren.
 
Enkele weken geleden maakte Omroep West via een bericht kenbaar te overwegen te stoppen met het beschikbaar maken van de Teletekstpagina’s achter het kanaal van TV West. Naar aanleiding van dit bericht namen gebruikers direct actie om aan Omroep West te laten weten het hier niet eens mee te zijn. Er kwamen ruim 1000 reacties binnen. Hoofdredacteur Henk Ruijl: “Natuurlijk weet je dat er reacties gaan komen als je zoiets voornemens bent, maar dat het er zoveel waren had ik niet kunnen voorzien. Via mail, telefoon en post kwamen verhalen tot ons waaruit blijkt dat Teletekst voor vele mensen een belangrijke rol speelt in hun dagelijkse leven en bij anderen nog het enige venster blijkt op de wereld.”
 
Het bereik van Teletekst was altijd onduidelijk. “Helaas is het technisch voor ons onmogelijk te meten hoe onze Teletekstpagina’s worden gelezen. Anders dan bij tv, radio en online, heb je als omroep geen idee in hoeverre het wordt gebruikt. Juist nu ga je er snel vanuit dat Teletekst niet meer relevant is, doordat web en app veel meer is ingeburgerd. Maar dat blijkt voor een grote groep mensen toch anders te zijn”, zegt Henk Ruijl.
 

hoofdredactioneel commentaar

Henk Ruijl publiceerde zaterdag 27 augustus dit hoofdredactioneel commentaar over Teletekst:
\"De vele reacties van gebruikers en –namens hen- hun buren, kinderen en kleinkinderen en de argumenten om vooral niet te stoppen met Teletekst werden gehoord door Omroep West. Daarnaast bleek dat ook veel gebruikers eigenlijk vonden dat de omroep niet moest stoppen, maar juist zijn best moest doen om de informatiepagina’s nog actueler te maken en de nieuwsvoorziening juist moest gaan verbeteren. Ruijl: “We hebben als omroep het besluit genomen in deze tijd van website, app, Instagram, Tiktok en ga zo maar verder, juist ook te gaan investeren in Teletekst. Onze gebruikers hebben ons overtuigd! Niet iedereen is tenslotte zo handig met online media en daarvoor is Teletekst een goed alternatief. Als regionale publieke omroep zijn wij er voor iedereen. En daarom verdient Teletekst nog steeds de volle aandacht naast onze andere kanalen. Meer nog dan we de laatste jaren deden. Als redactie zijn we ervan overtuigd geraakt dat wij ook via Teletekst heel veel mensen nog altijd kunnen bereiken en we gaan dat zo actueel mogelijk doen, beter dan we deden.”
 
 

 


Bureaus

Marketing

Economisch