RTL timmert aan de weg

03-09-2012 (00:00) - Media

RTL Nederland kwam met de vier zenders in augustus uit op een gezamenlijk zenderaandeel van 27,6 procent in de doelgroep 20 – 49 jaar. De Publieke Omroepen profiteerden meer van de uitzendingen rond de Olympische Spelen die deze editie primetime vanuit Londen kwamen: 34,7 procent, een stijging van 23 procent ten opzichte van juli 2012. De SBS Groep scoorde een relatief mager zenderaandeel van 18,5 procent. Eind augustus ging het nieuwe tv-seizoen van RTL Nederland van start met vertrouwde programma’s en met een groot aantal nieuwe titels. Een samenvatting van RTL4, 5 en 7.


RTL 4: beste score werd behaald met ‘The voice of Holland’, dat vrijdag 31 augustus 2,9 kijkers trok en een zenderaandeel van 51,1 procent in de doelgroep Boodschappers 20 – 49 jaar bereikte. De nieuwe programma’s ‘Golden Girls’, ‘Mijn Huis Vol Dieren’ en ‘Beat The Best’ gingen van start met respectievelijk 1,2 miljoen, 1,1 miljoen en 944.000 kijkers. En bijna 1,7 miljoen kijkers stemden af op het premiersdebat van ‘RTL Nieuws’ in Carré. Mede hierdoor bereikte RTL 4 in de maand van de goed bekeken Olympische Spelen alsnog een zenderaandeel van 15,2 procent in Boodschappers 20 – 49 jaar.
 
RTL 5: de nieuwe programmering ging van start met de langverwachte nieuwe reeks van ‘Expeditie Robinson’ met 830.000 kijkers en een marktaandeel van 23,4 procent. Ook de eerste aflevering van ‘Barbies Baby’ werd gewaardeerd met 564.000 kijkers in 6+ en een marktaandeel van 13,8 procent in de jonge doelgroep. Aansluitend wist het nieuwe ‘Zon, Zuipen, Ziekenhuis’ 559.000 kijkers te behalen en 9,6 procent aandeel in 20-34 jaar. De vernieuwde maandag startte met ‘Mijn Vieze Vette Vervelende Verloofde’ en ‘Modepolitie 2.0’ met gemiddeld 5,3 procent over de avond. Ook die avond ging de nieuwe vooravond van start met ‘Topchef tegen Sterrenchef’ en ‘Oh Oh Europa’, waarin zeven markante koppels per bus door Europa reizen. De realityshow behaalde op donderdag 30 augustus het hoogste marktaandeel tot nu toe met 11,6 procent.
 
Ondanks alle sport die bij andere zenders te zien was in augustus, komt mannenzender RTL 7 uit op een zenderaandeel van 6,5 procent in de doelgroep Mannen 20 – 49 jaar. Na een uitstapje tijdens het EK naar RTL 4, wisten de heren van ‘Voetbal International’ op de thuiszender flink kijkers te trekken. Op 27 augustus keken er 762.000, goed voor een zenderaandeel van 23,3 procent in de doelgroep van de mannenzender. Vervolgens kwam ‘Voetbalfans’ erna op 9,1 procent uit. De documentaire over voetbaltrainer Fritz Korbach, ‘Tot De Houten Jas’, scoorde ook bovengemiddeld met 16,4 procent. De films deden het eveneens weer goed bij RTL 7, waarbij titels als ‘District 9’, ‘Jackal’, ‘Die Hard 1 en 2’ en ‘Resident Evil Extinction’ in het oog sprongen..
 
(Bron: SKO, kijkcijfers op de dag van uitzending (KDU), tijdvak 18.00 – 24.00 uur)
 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Marketing

Economisch