SKO onderzoekt second screen en schermvoorkeur
06-06-2012 (08:35) - Media
De SKO publiceerde gisteren de brochure over second screen gebruik. Uit dit onderzoek blijkt onder andere dat second screen gebruik nog een bescheiden fenomeen is en de tablet door bezitters het meeste wordt gebruikt als tweede scherm tijdens het kijken naar de televisie.
De brochure gaat verder in op het gebruik van een tweede scherm en de voorkeur voor een type scherm (televisie, computer, tablet of smartphone) bij het kijken naar audiovisuele content. Uit het Moving Pictures onderzoek blijkt dat second screen nog een bescheiden fenomeen is. Onder alle bezitters van devices maakt 65% geen gebruik van de smartphone, tablet of computer tijdens het tv kijken.
Second screen wordt voornamelijk gebruikt om te multitasken,. Het betreft hier activiteiten zoals e-mailen, surfen, gamen of pingen/whatsappen. Multitasking is geen nieuw fenomeen; het komt (namelijk) bij alle vormen van mediagebruik voor.
De gebruiker van een second screen is vaker een man, jong, hoog opgeleid, in het bezit van meerdere apparaten, een zware (thuis) internet gebruiker en woonachtig in een zeer tot sterk stedelijk gebied.
Tv- gerelateerde activiteiten, zoals het bezoeken van websites of social media pagina’s van programma’s, tijdens het televisiekijken worden nog relatief weinig gedaan. 30% van de respondenten bezoekt wel eens zo’n site of app. Dit komt voornamelijk voor bij regelmatige kijkers van het televisieprogramma.
Het televisiescherm blijft nog steeds het favoriete scherm voor het kijken naar televisiecontent. De voorkeur voor het televisiescherm is gebaseerd op grootte, beeldkwaliteit en gebruiks- en kijkgemak.
SKO