
Worthy de Jong tekent bij basketbalbond als creative manager
3x3-basketballer Worthy de Jong is de nieuwe Creative Manager van de Nederlandse Basketball Bond (NBB). De olympisch kampioen van Parijs 2024, die Nederland met een fenomenaal afstandsschot naar goud leidde, gaat het marketing- en communicatieteam versterken met zijn creativiteit, ervaring, en visie op basketbalcultuur.
De Jong combineert deze rol met zijn actieve topsportcarrière. Omdat hij vanaf het voorjaar internationaal actief is in het 3x3-seizoen, werkt hij grotendeels 'on the road'. Vanuit die positie draagt hij bij aan content, creatieve campagnes en storytelling en is hij een bekend gezicht richting fans, partners en de basketbalgemeenschap.
Worthy de Jong: "Basketbal heeft mij heel veel gegeven en nu krijg ik de kans om iets terug te doen. Als Creatief Manager wil ik samen met de NBB het verhaal van onze sport krachtiger maken, nieuwe fans bereiken en laten zien hoe mooi basketbal in Nederland is. Basketbal is mijn passie én mijn platform. In deze rol kan ik mijn creativiteit inzetten om de sport vooruit te helpen."
Duale carrière
De samenwerking is bijzonder: het komt zelden voor dat een actief topsporter tijdens zijn carrière een inhoudelijke, niet aan topsport gerelateerde rol vervult binnen zijn eigen sportbond. Zijn focus ligt op merkbeleving en contentontwikkeling, met als doel basketball sterker te verbinden aan urban culture en lifestyle.
Michiel van Elk, Head of Marketing NBB: "Door de jaren heen heb ik Worthy zien uitgroeien tot een absolute leider op het veld. In gesprekken bleek dat hij daarnaast een sterk creatief en strategisch inzicht heeft. Met die combinatie kan hij ons inhoudelijk uitdagen en samen met ons en de community basketball on and off the court verder laten groeien."