![Nieuw werkgeverskeurmerk neemt het welzijn van medewerkers serieus](/public/image/2025/schermafbeelding_2025-02-12_om_13.49.52.png)
Nieuw werkgeverskeurmerk neemt het welzijn van medewerkers serieus
Het nieuwe werkgeverskeurmerk Inner Smile Certified is officieel live. Met de certificering laten organisaties zien dat ze werkgeluk serieus nemen en structureel investeren in het welzijn van hun medewerkers. Performance marketingbureau Clever Strategy doorloopt als eerste het geluksprogramma.
Centraal in dit traject staat een steeds terugkerende persoonlijke geluksmeting op basis van vijftien wetenschappelijk bewezen geluksgebieden, zoals: woonsituatie, relatie, vertrouwen, gezondheid, vergelijken en vrijheid. Aan de hand van de resultaten wordt voor iedere medewerker een persoonlijk geluksplan opgesteld, met professionele coaching en zelfs bloedanalyses om optimalisaties op te sporen.
"Sinds onze oprichting in 2007 hebben wij onszelf altijd hard gemaakt voor een moderne werkcultuur en een gezonde werk-privébalans", zegt Kjeld Piek, medeoprichter en CEO van Clever Strategy. "Niet alleen zijn gelukkige medewerkers productiever; ze zijn ook nog veel leuker om mee samen te werken. Dat we nu Inner Smile Certified worden, is wat mij betreft écht next level."
Inner Smile Company
Inner Smile Certified maakt onderdeel uit van het vorig jaar gelanceerde Inner Smile Company, dat op maat gemaakte gelukstrajecten verzorgt. Onder andere PwC en Bowers & Jackling gingen hierin al voor. Volgens oprichter Jacco Vingerling is een duidelijke visie essentieel: niet alleen om de stabiliteit van medewerkers te vergroten, maar ook om als werkgever aantrekkelijker te worden én als bedrijf een sterke partner voor klanten te zijn.
"Wij dromen ervan om het B Corp certificaat te worden op het gebied van levensgeluk voor werknemers. Om dat te verwezenlijken, hebben we de afgelopen jaren veel tijd gestoken in de ontwikkeling van onze methodiek en bijbehorende methodes. Het is geweldig om te mogen samenwerken met pioniers zoals Clever Strategy die daarmee aantonen bij de meest aantrekkelijke werkgevers en zakenpartners van Nederland te behoren."
Slimme investering
Uit recent onderzoek (september 2024) blijkt dat het werkgeluk van Nederlandse werkenden tussen 2018 en 2024 fors is gedaald. Volgens het Erasmus Happiness Economics Research Organization (EHERO) zou dat kunnen komen door een hogere werkbelasting en groeiende onzekerheid op de werkvloer.
Vingerling: "Gelukkige medewerkers zijn de sleutel tot succes voor ieder bedrijf. Zo hebben zij meer hart voor de zaak, zijn productiever én versterken de bedrijfscultuur, waardoor je als organisatie gemakkelijker nieuw talent aantrekt en behoudt. Wanneer je als bedrijf investeert in het welzijn van je werknemers, levert dat niet alleen gemotiveerde en betrokken medewerkers op, maar bespaar je ook op kosten die gepaard gaan met uitval door stressgerelateerde klachten, zoals burn-outs. Een gezonde werkvloer is dus niet alleen goed voor de mensen, maar ook voor de bedrijfsresultaten."