Moeten we gokbedrijven niet omarmen voor een betere wereld?

24-09-2024 (11:03) - Piekeren over Principes

In de wereld van maatschappelijke bureaus is ‘gokken’ een scheldwoord. Het alleen al fluisteren van Betcity levert een hoorbare, ethische stilte op in de duurzame meeting ruimtes van impact bureaus. Of sommige bureaus zeggen juist heel graag heel hard dat ze ze uitsluiten. Is dat terecht?

Veel bureaus – waaronder wijzelf – verdelen sectoren onder in hiërarchieën; waar werken we graag mee en waar niet. Met bovenaan de minder populaire thema’s. In die Piramide van Principes vallen bijvoorbeeld gokbedrijven ver onder sigarettenfabrikanten, nét onder de olie- en gasindustrie, staan ze ongeveer gelijk met luchtvaart, maar natuurlijk nog wel boven fastfood ketens.

Niet dat elk bureau dezelfde piramide hanteert trouwens. Die is vaak voor interpretatie vatbaar, of hangt af van geld, humeur of seizoen. En vaak van geld.

Geen reclame

Gokbedrijven worden dus goedweg beschouwd als fout. Zo fout dat Nederlanders ze sinds vorig jaar niet meer op tv, in tijdschriften, dagbladen of abri’s mogen zien. Na een charme offensief van online rijkmakers zoals 777, Kansino en Unibet op vrijwel elke reclamezuil die ons land te bieden heeft, werden ze sinds juni 2023 vriendelijk verzocht om daarmee op te houden. Dat geldt overigens niet voor Holland Casino, daar heersen andere (lees: geen) regels.

Als je kijkt naar de cijfers over gokken, is het ook niet gek dat er kritiek is: er komen steeds meer gokverslaafden bij en steeds vaker beginnen jongeren al op vroege leeftijd. Wat voor gokbedrijven natuurlijk de waardevolste doelgroep is. Vanuit marketing perspectief zijn ze dus lekker bezig.

En vanuit sociaal-maatschappelijk perspectief? Fout?

Efficiënte probleemoplossers

Ironisch genoeg zijn wij als maatschappelijk bureau inmiddels voor een deel afhankelijk van inkomsten uit de gokindustrie. Namelijk van Nederlandse loterijen.

Nederlandse loterijen zijn een van de grootste en meest effectieve weldoeners van ons land. Zonder De Postcode Loterij of de Vriendenloterij waren de meeste goede doelen, scholen, culturele instellingen en sportclubs allang ten onder gegaan.

Minstens 40% van de inkomsten van Loterijen (zoals de Postcode Loterij, die sinds haar oprichting al meer dan 8 miljard aan de wereld heeft geschonken), gaat terug de wereld in: ze steunen daarmee onderzoek tegen kanker, een schonere natuur, welzijn voor dier en mens, betere lesvoorzieningen en ga zo maar door.

Win-win (?)

Met een kabinet dat ontwikkelingshulp wilde afschaffen, BTW op de kunst- en cultuursector gaat verhogen en de klimaatplannen inmiddels in de prullenbak heeft gegooid, tonen loterijen aan de meest stabiele partner te zijn in de gecompliceerde wereld van vandaag. Ze bieden gratis geld voor dure problemen die niemand zomaar kan oplossen. Zonder daar iets voor terug te willen.

Moeten we de rest van alle (online) casino’s weer omarmen op voorwaarde dat ze ook minstens 40% van hun winst weggeven om onze problemen op te lossen?

Geld inzetten op rood of groen levert hoe dan ook geld op. Zelfs wanneer we allemaal verliezen.

En kunnen maatschappelijke bureaus weer een sector bijschrijven.

Gookie Sassen
Closed on Monday