FREITAG stuurt vrachtwagenzeil van de toekomst op eerste testrun

30-06-2022 (11:38) - Sustainable

FREITAG werkt samen met verschillende industriële partners aan de ontwikkeling van een vrachtwagenzeil dat, zelfs na een lang tweede leven als FREITAG-tas, niet in de vuilnisbak belandt maar terug in de kringloop.
 
Er wordt momenteel onderzoek gedaan naar verschillende materiaalcombinaties, elk met hun eigen unieke voordelen en het potentieel om te voldoen aan hoge eisen op het gebied van circulariteit en stevigheid. Iets dat nog maar kort geleden als een groots idee werd beschouwd, wordt nu in praktijk gebracht: het allereerste prototype van een circulair zeildoek wordt nu voor het eerst getest op een kleine vrachtwagen.
 

Nieuw soort zeildoek

Iets minder dan twee jaar geleden startte FREITAG met de ontwikkeling van een nieuw soort zeildoek dat volledig zou voldoen aan de circulariteit criteria. Net als de tassen die er ooit van gemaakt zouden worden, zou het nieuwe materiaal niet alleen gerecycled worden, maar ook eindeloos recyclebaar zijn. En dat betekent dat de zeilen eerst de zware omstandigheden moeten weerstaan op de Europese transit routes. Vervolgens zullen ze, net als hun voorgangers, worden gebruikt als de bron van unieke, duurzame FREITAG-producten. Maar aan het einde van hun leven als tassen, zouden ze niet verbrand hoeven worden. Het idee is dat ze straks kunnen worden opgesplitst tot hun basisbestanddelen, om er vervolgens nieuwe items van te maken.
 
Voor deze stroomopwaartse onderneming voor de tassenmakers, heeft FREITAG zichzelf intern versterkt met materiaal experts en circulariteit specialisten. We vonden een breed scala aan geïnteresseerde industriële partners met kennis van materialen, chemicaliën en composieten. En toen brachten we ze samen aan een ronde tafel met de Duitse EPEA-circulariteit experts en jarenlange partners uit de zeildoek branche. In deze fase van het project zag en ziet FREITAG zichzelf vooral als matchmaker en spirituele bijrijder van de grote tarp-revolutie.
 

Stoffen en coatings

Net als een conventioneel dekzeil zal de nieuwe circulaire versie bestaan uit een robuuste stof met een water- en vuilafstotende coating. De allerbelangrijkste vraag is waaruit deze twee componenten precies zullen bestaan. Allereerst zal het nieuwe zeil de ontberingen van de snelweg moeten kunnen doorstaan. Vervolgens moet het mogelijk zijn om het terug te brengen naar de basisbouwstenen en ze opnieuw te gebruiken om iets nieuws te maken. Naarmate het project vorderde, ontstonden er verschillende ontwikkelingsbenaderingen met verschillende partners en combinaties van stoffen en coatings. Deze zijn door de betrokken partijen verder ontwikkeld, getest, weggegooid en aangevuld.

Momenteel lopen er vier kansrijke deelprojecten voor een circulair vrachtwagenzeil, allemaal in uiteenlopende ontwikkelingsstadia:
1. De (vooralsnog kleine) monolitische versie
Samen met een partner die diverse items voor FREITAG ontwikkelt, werken we aan een zeildoek van PET. Het doel – en ook de belangrijkste technische uitdaging – is «mono materialiteit»: met andere woorden, een zeildoek dat uit slechts één materiaal bestaat en dus aan het einde van zijn levenscyclus kan worden gerecycled zonder dat de kostbare scheiding van stof en coating nodig is. "Dit is niet alleen in theorie een elegante oplossing, maar ook een aantrekkelijke en kostenefficiënte benadering van recycling", zegt Bigna Salzmann, circulair technoloog bij FREITAG, die verheugd op de komst van de eerste prototype verbindingen in Zürich.
2. De biobased versie
Een samenwerking met het Duitse Fraunhofer Instituut, het bedrijf Linotech en zeildoek producent Heytex heeft geresulteerd in de ontwikkeling van verschillende biobased zeildoek prototypes. De verbindingen van biobased synthetische vezels met een coating van op zetmeel gebaseerde kunststoffen zijn echter nog niet ver genoeg ontwikkeld voor een succesvolle proefrit op een vrachtwagen. "Een zeildoek gemaakt van hernieuwbare grondstoffen zou een enorme stap zijn naar een groenere toekomst, niet alleen voor de transportindustrie", zegt Anna Blattert, eveneens circulaire technoloog bij FREITAG, die binnenkort een geschikte biobased verbinding hoopt te vinden.
3. De potentieel revolutionaire versie
Hoewel de eerste twee dekzeil projecten nog niet ver genoeg gevorderd zijn om te zijn getest door EPEA's circulariteit specialisten, heeft een derde optie met een TPU-coating (thermoplastische polyurethaan) de gezondheids veiligheidstest voor materialen al doorstaan. “Als chemisch bedrijf leggen wij de basis voor duizenden producten en zien het als onze plicht om de transitie naar een circulaire economie te versnellen. Daarom was het voor ons meteen duidelijk dat we vanaf het begin betrokken wilden zijn bij zo'n interessant samenwerkingsproject als dat van FREITAG», zegt Mark Scheller van Covestro, die samen met zeildoek producent Heytex de drijvende kracht is achter dit sub -project. Op dit moment wordt het TPU-coating materiaal nog getest met een stof van PES (polyester). Aangezien het nog wel enkele jaren kan duren voordat PES/TPU-verbindingen kunnen worden gescheiden, werkt het projectteam parallel aan een geheel nieuwe, revolutionaire zeildoek structuur die deze hindernis gemakkelijk kan omzeilen. «Het draait allemaal om de zeilen van de toekomst. We zijn dankbaar om deel uit te maken van dit project omdat het past in de duurzaamheidsstrategie van Heytex. Gezamenlijke ontwikkeling met andere industrie partners helpt om een ??totaalbeeld te krijgen van de hele waardeketen, en dat is essentieel als we een toekomst willen hebben die gebaseerd is op circulariteit», zegt Henning Eichhorn van Heytex optimistisch.
4. De game changer
Een belangrijke stap voorwaarts is de vierde en meest recente ontwikkeling die, om precies te zijn, meer een ontdekking is: tijdens de onderzoeksfase stuitte het projectteam op een materiaal dat een Nederlands bedrijf, Rivertex, al had ontwikkeld. In dit materiaal zijn de stof en de coating gemaakt van polypropyleen, dat tot de meest duurzame op aardolie gebaseerde kunststoffen behoort. Ook de Rivertex-ontwikkelaars sloten zich aan bij het projectteam en stemden ermee in om de circulariteit van hun product te laten testen. “We werkten al jaren aan een robuust, aantrekkelijk geprijsd en recyclebaar alternatief voor zeildoek. Dus waren we natuurlijk heel blij toen het EPEA Product Circularity Passport verklaarde dat ons product de hoogste mate van materiaal gezondheid en herstelbaarheid had. We zijn er vast van overtuigd dat onze volgende generatie producten nog beter geschikt zullen zijn als dekzeilen voor vrachtwagens, niet in de laatste plaats door de bevindingen van onze testritten», zegt Roef Gaasbeek van Rivertex.
 

Bieri

Het is natuurlijk een heel traject van een dekzeil tot een vrachtwagenzeil. Dat verklaart waarom de Zwitserse zeil specialist Bieri erbij betrokken raakte. Ze drukten de ontwerpen op het Rivertex-materiaal, maakten de spanbanden vast en voorzagen deze van gaatjes zodat de eventuele tarp-revolutie ook stevig op de kleine vrachtwagen gemonteerd kan worden. Dus nu rijdt hij rond op de wegen, in weer, wind en (zure) regen. Zo kunnen we zien hoe goed het polypropyleen materiaal als vrachtwagenzeil standhoudt: of het bijvoorbeeld te snel broos wordt en niet in de laatste plaats of en hoe goed het zeildoekbelettering hecht. Dit is van levensbelang, niet alleen voor de transportbedrijven, maar ook voor FREITAG. Want uiteindelijk zullen de zeilen op een dag worden gebruikt om de veelgevraagde unieke tassen van het bedrijf te maken.