Jumbo verspilt minder voedsel met duurzame tape

Jumbo verspilt minder voedsel met duurzame tape

09-09-2024 (11:45) - Sustainable

Wie tijdens de Verspillingsvrije Week (9 t/m 15 sep.) hun online bestelde boodschappen bij Jumbo laat bezorgen, ontvangt de 'Eerst op' tape. Zo kunnen producten die als eerste op moeten, eenvoudig gemarkeerd worden om voedselverspilling te voorkomen. Stichting Samen Tegen Voedselverspilling en het Voedingscentrum steunen dit initiatief.

Gemiddeld gooien Nederlanders ruim 33 kilo voedsel en 64 liter drinken per persoon per jaar weg. Door restjes en producten met de kortste houdsbaarheid te markeren, weet iedereen in het huishouden welk drinken en eten als eerste op moet. De tape is gemaakt van papier, kan worden gerecycled en opnieuw worden gebruikt. Uit onderzoek van het Voedingscentrum blijkt dat mensen die deze tape gebruikten, gemiddeld 28% minder voedsel weggooien.

Meer inzet

De afgelopen jaren ontwikkelde Jumbo al verschillende initiatieven om voedselverspilling in de winkel tegen te gaan. Zo beschikken ruim 700 winkels in Nederland en België over een 'Samen Minder Verspillen-schap', waarin producten die bijna over datum zijn, aangeboden worden voor een sterk verlaagde prijs. In 2023 werden 36 miljoen producten verkocht uit dit schap, een stijging van 10 miljoen producten ten opziche van het jaar daarvoor.

Ook 'Brood van Gister', dat de volgende dag tot 11 uur in een speciaal rek wordt aangeboden met korting, zorgde ervoor dat er in 2023 42% minder brood werd weggegooid ten opzichte van 2022.

Kijk, ruik, proef

Jumbo is partner van de stichting Samen Tegen Voedselverspilling, die voor de zesde keer de Verspillingsvrije Week organiseert. Met een speciale inspiratiepagina helpt Jumbo het hele jaar haar ruim 10 miljoen klanten om thuis voedselverspilling te voorkomen. Afgelopen juni ondertekende Jumbo ook de coalitie Houdbaarheid, waarin afspraken zijn gemaakt over het vermelden en verduidelijken van de houdbaarheidsdatum en het toevoegen van iconen ‘Kijk, Ruik, Proef’.

Jumbo heeft als doelstelling om in 2030 de helft minder voedsel te verspillen ten opzichte van 2015. Om dat te realiseren werkt de supermarkt ook samen met ketenpartners om verspilling in de toeleveringsketen terug te dringen. Door slimmere bestelsystemen kunnen winkels beter inkopen en ook in de verschillende distributiecentra worden processen aangepast om zo verspilling te minimaliseren