Speel als ondernemer in op aanhoudende green mobility beweging
De green mobility beweging wordt als een van de grootste revoluties gezien sinds de introductie van de auto’s met een interne verbrandingsmotor in 1900. Dat deze beweging zo sterk in opkomst is, hangt samen met verschillende wereldwijde trends. Onder meer op het gebied van duurzaamheid, een consistente stijging van de olieprijzen en een verplaatsing van toeleveringsketens. Ook de geopolitieke spanningen van de afgelopen jaren en wijzigende wet- en regelgeving dragen bij aan het succes van de green mobility beweging. Het biedt kansen voor ondernemers, zowel bij de investering in een andere organisatie als bij een bedrijf verkopen. Dit blijkt ook uit een analyse van een specialist in bedrijfsovernames. Zij zien dat het aantal fusies en overnames in de sector nog altijd hoger ligt dan in de periode voor de pandemie.
Strategische overwegingen bij verkoop van een bedrijf
Een bedrijf verkopen kan om verschillende strategische overwegingen interessant zijn. De veranderingen in de branche, zoals die op het gebied van mobiliteit, maken dat je als ondernemer voortdurend alert moet zijn. De opgebouwde marktpositie kan snel veranderen, als blijkt dat het lastig is om mee te groeien met concurrenten. Mogelijk twijfel je zelfs aan de kans om de strijd met concurrenten überhaupt nog te winnen. Dergelijke twijfels kunnen voortkomen uit de grootte van het eigen bedrijf. In de huidige situatie zijn middelgrote opdrachten wellicht goed uitvoerbaar, maar zal het lastig worden om de grotere opdrachten aan te nemen. Het maakt dat opdrachtgevers mogelijkerwijs kiezen voor een concurrent, wat de eigen marktpositie verslechtert. Een bedrijf verkopen kan in zo’n situatie aantrekkelijk zijn.
Hulp bij het aanbieden van een onderneming
Het daadwerkelijk verkopen van een bedrijf aan andere partijen binnen de mobiliteitssector is niet eenvoudig. Kies voor de hulp van een specialist, zoals Aeternus. Deze partij helpt je langs een as met acht heldere stappen tot een deal te komen met een koper. Dit begint bij het plannen van het verkoopmoment, het waarderen van de onderneming en het uitwerken van een profiel van potentiële kopers. Vervolgens is het zaak om naar targets te zoeken, voor wie de overname van jouw onderneming interessant kan zijn. Benader ze en voer de eerste verkennende gesprekken. Is er een duidelijke match? In dat geval volgt een Letter of Intent (LOI), waarmee beide organisaties aangeven de gesprekken een serieus vervolg te willen geven. Dat vervolg omvat naast de onderhandelingen vaak ook een due diligence, een onderzoek naar de financiële cijfers van de organisatie.