Adobe verbetert spraakgedreven klantervaringen met Analytics Cloud
05-07-2017 (11:35) - Toeleveranciers
Spraakgedreven apparaten en digitale assistenten zorgen ervoor dat consumenten de interactie kunnen aangaan via een van de meest natuurlijke vormen van communicatie. Uit de nieuwste data in Adobe Analytics blijkt dat de online verkoop van spraakgedreven apparaten met 39 procent is gegroeid ten opzichte van vorig jaar.
Adobe (NASDAQ: ADBE) introduceert nieuwe voice analytics capaciteiten in Adobe Analytics Cloud, waarmee merken meer gepersonaliseerde klantervaringen kunnen leveren en merkloyaliteit kunnen creëren via spraakgebaseerde interfaces. Door analyses van voice data te combineren met kunstmatige intelligentie en machine learning mogelijkheden van Adobe Sensei, krijgen merken inzicht in de doelgroep en aanbevelingen. Ook worden handmatige analyses geautomatiseerd. Met deze inzichten kunnen merken sneller actie ondernemen en ervaringen leveren die aan de verwachtingen van klanten voldoen. Ook kunnen de inzichten gebruikt worden voor het optimaliseren van andere kanalen als e-mail en advertenties.
interactie aangaan
“Een van de belangrijkste trends is hoe snel consumenten nieuwe manieren gebruiken om de interactie aan te gaan met content, zoals al was te zien met mobiel en video”, zegt Bill Ingram, vice president van Adobe Analytics Cloud. “We verwachten hetzelfde met spraakgebaseerde apparaten. Op dezelfde manier waarmee Adobe web, mobile en customer analytics heeft vormgegeven, maakt Adobe Analytics Cloud het voor merken mogelijk om inzichten op basis van voice data te gebruiken in de hele klantreis.”
“Een van de belangrijkste trends is hoe snel consumenten nieuwe manieren gebruiken om de interactie aan te gaan met content, zoals al was te zien met mobiel en video”, zegt Bill Ingram, vice president van Adobe Analytics Cloud. “We verwachten hetzelfde met spraakgebaseerde apparaten. Op dezelfde manier waarmee Adobe web, mobile en customer analytics heeft vormgegeven, maakt Adobe Analytics Cloud het voor merken mogelijk om inzichten op basis van voice data te gebruiken in de hele klantreis.”
Adobe Analytics Cloud
Met Adobe Analytics Cloud kunnen merken voice data opslaan en analyseren voor alle grote platformen, waaronder Amazon Alexa, Apple Siri, Google Assistant, Microsoft Cortana en Samsung Bixby. De nieuwe mogelijkheden spelen in op de complexiteit van het meten van spraakinteracties, met de mogelijkheid om zowel de intentie van de gebruiker (speel een lied voor me) als de specifieke factoren (van The Beatles) te herkennen. Daarnaast worden aanvullende datapunten zoals gebruiksintensiteit en acties na een spraakverzoek eveneens geleverd.
Met Adobe Analytics Cloud kunnen merken voice data opslaan en analyseren voor alle grote platformen, waaronder Amazon Alexa, Apple Siri, Google Assistant, Microsoft Cortana en Samsung Bixby. De nieuwe mogelijkheden spelen in op de complexiteit van het meten van spraakinteracties, met de mogelijkheid om zowel de intentie van de gebruiker (speel een lied voor me) als de specifieke factoren (van The Beatles) te herkennen. Daarnaast worden aanvullende datapunten zoals gebruiksintensiteit en acties na een spraakverzoek eveneens geleverd.
Adobe Sensei
Adobe Sensei maakt het voor teams mogelijk om zich te focussen op het ontwikkelen van klantinteracties die voice-ervaringen verbeteren, zoals het creëren van meer relevante content. Een hotelketen kan bijvoorbeeld onmiddellijk een klant herkennen en deze benaderen met het aanbod om beloningspunten te besteden in het loyaliteitsprogramma, zoals een liveshow of een nieuwe boeking. Ze kunnen zelfs de meest loyale gasten voorafgaand aan hun verblijf een promotionele tekst sturen, die een speciaal aanbod opent als deze wordt ingesproken in een spraakgedreven apparaat.
Adobe Target
De integratie van voice analytics data in Adobe Marketing Cloud en Adobe Advertising Cloud zorgt ervoor dat de digitale interactie met een consument doorlopend en relevant is. Adobe Target zorgt er bijvoorbeeld voor dat inzichten van een spraakgedreven apparaat automatisch gebruikt kan worden voor andere kanalen, terwijl er ook gepersonaliseerde antwoorden op gebruikersvragen worden geleverd door middel van machine learning en voorspellende algoritmes. Een culinair liefhebber die gebruik maakt van een reisapplicatie op Amazon Echo krijgt bijvoorbeeld de meest populaire culinaire reizen aangeboden via een spraak, applicatie of connect car ervaring.
De integratie van voice analytics data in Adobe Marketing Cloud en Adobe Advertising Cloud zorgt ervoor dat de digitale interactie met een consument doorlopend en relevant is. Adobe Target zorgt er bijvoorbeeld voor dat inzichten van een spraakgedreven apparaat automatisch gebruikt kan worden voor andere kanalen, terwijl er ook gepersonaliseerde antwoorden op gebruikersvragen worden geleverd door middel van machine learning en voorspellende algoritmes. Een culinair liefhebber die gebruik maakt van een reisapplicatie op Amazon Echo krijgt bijvoorbeeld de meest populaire culinaire reizen aangeboden via een spraak, applicatie of connect car ervaring.
Adobe Digital Insights: Voice report
Adobe Analytics Cloud Blog
Leer meerover Adobe Analytics Cloud