DDMA: effectieve marketing begint bij data
31-01-2017 (11:36) - Toeleveranciers
De nieuwe editie van de Global Review of Data-Driven Marketing and Advertising is gepubliceerd. Belangrijkste uitkomst: Data heeft zich ontwikkeld tot de spil van marketing, advertising en productontwikkeling.
Met andere woorden: data is cruciaal voor effectieve marketing. Data helpt organisaties namelijk beter in te spelen op de behoeften van hun klanten. Het onderzoek werd gehouden in 18 landen, onder 3.283 marketing- en technologiebeslissers van ‘s werelds grootste merken, bedrijven, leveranciers en bureaus.
Een andere grote ontwikkeling die benoemd wordt in het onderzoek is een verdere transitie van bedrijf naar klant. Data zorgt ervoor dat de klant centraal staat. 89,6 procent van de respondenten geeft aan dat de toepassing van datagedreven marketing voornamelijk is gericht op het verbeteren van de klantervaring.
Verder blijft data een onmisbaar onderdeel van marketing, blijven investeringen in data groeien en zijn er verbeteringen nodig op technologisch en organisatorisch vlak, zo gaven de meeste respondenten aan.
Diana Janssen is directeur van DDMA. Zij merkt op dat de focus op consumentenvertrouwen moet liggen: ‘Nieuwe technologieën hebben een grote impact op de manier waarop consumenten met merken omgaan. Slimme inzet van data helpt bedrijven om op de veranderende verwachtingen van hun doelgroep in te spelen. Steeds meer board members zien daarbij het belang en de waarde van data in en dat is een positief teken. Consumenten hebben behoefte aan transparantie en willen weten of hun informatie goed beschermd is. Vertrouwen moet dan ook centraal komen te staan in de bedrijfsstrategie. Data verwerken zonder de belangen en de wensen van de klant in het achterhoofd te houden heeft geen zin.’
Bekijk hier het volledige onderzoek.