Ministerie van VWS lanceert Schoolboard campagne met Face Swap

01-07-2016 (15:02) - Toeleveranciers

Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport zet een grootschalige Schoolboardcampagne in en maakt daarbij gebruik van Face Swap om jongeren te stimuleren niet te roken onder de 18 jaar. 

Jongeren beginnen vaak met roken omdat ze een sigaret krijgen aangeboden. Om dit tegen te gaan is de campagne ‘Geef geen peuk, neem geen peuk’ ontwikkeld voor scholieren. Om deze doelgroep te bereiken is er onder andere voor gekozen te adverteren op Schoolboards op vmbo en mbo scholen. Bij het maken van een Face Swap-foto wordt het gezicht van de scholier verwisseld met de kat op de poster, vervolgens kan de scholier de foto via Snapchat delen.
 
Het initiatief maakt onderdeel uit van de NIX-18 campagne van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en een groot aantal partners. Doel van de campagne is het versterken van de sociale norm ‘niet drinken en roken tot je 18e‘.
 
De Face Swap campagne is in samenwerking met reclamebureau Roorda en mediabureau OMD Nederland tot stand gekomen. Naast de inzet van Schoolboards, heeft het ministerie van VWS ervoor gekozen om een vlogger in te zetten om jongeren te informeren over de nadelen en gevaren van roken en het aanbieden en aannemen van sigaretten.