Platform Issuemanagers officieel gelanceerd
30-06-2017 (11:00) - Toeleveranciers
PIM is het eerste Nederlandse platform voor iedereen die binnen een organisatie verantwoordelijk is voor het managen van issues. Het PIM biedt deze issuemanagers de kans om elkaar te leren kennen en ervaringen en kennis met elkaar te delen. Onder de deelnemers zijn organisaties als Rabobank, Jumbo en het College voor de Rechten van de Mens. PIM is een initiatief van communicatieadviesbureau De Issuemakers, Ferdinand Helmann van Omnicom PR Group en hoogleraar public affairs Arco Timmermans (Universiteit Leiden).
‘We signaleren een groeiende behoefte bij organisaties aan een strateeg die in staat is om de brug te slaan tussen communicatie, beleid en management zodat er niet alleen reactief, maar ook proactief op issues ingespeeld kan worden’, aldus Mayke van Keep, een van de managing partners van De Issuemakers.
laatste ontwikkelingen
Sybrig van Keep: ‘Een goede issuemanager zorgt ervoor dat de organisatie altijd op de hoogte is van de laatste ontwikkelingen in de media, overheid en politiek. Hij of zij kent de belangen van de verschillende stakeholders, maakt strategische afwegingen en zet de organisatie in beweging om reactief of proactief in actie te komen’.
strategisch issuemanagement
‘Analyse van de dynamiek van issues en belangencoalities is nodig om strategisch issuemanagement als wezenlijk onderdeel van public affairs up to date te houden’, aldus Arco Timmermans.
vrij jong vakgebied
Hoewel steeds meer organisaties het belang van issuemanagement inzien, is het vakgebied nog vrij jong. Er valt winst te behalen in het professionaliseren van het vak en het verfijnen van de aanpak in de dagelijkse praktijk. Dit is de reden dat De Issuemakers het platform heeft opgericht. Het PIM komt eens per kwartaal bijeen en staat in het teken van het uitwisselen van kennis, het professionaliseren van het vakgebied en het delen van best practices.