Opening 'Willy Spiller - Hell on Wheels' tijdens Amsterdam Art Week

31-05-2023 (14:50) - Bucket list

Bildhalle Amsterdam kondigt de nieuwe publicatie van het boek Hell on Wheels - New York Subway 1977-1984 (Edition Bildhalle) en de opening van de gelijknamige tentoonstelling aan. Zowel het fotoboek als de tentoonstelling laten beelden uit de legendarische serie van Willy Spiller zien, maar ook nog nooit eerder gepubliceerde foto‘s. ?

Opening: Vrijdag, 2 juni: 16.00 tot 20.00 
Live Zoom talk met Willy Spiller en boeklancering: Vrijdag, 2 juni 16.00, tijdens Feestelijke Opening Amsterdam Art Week. Bildhalle, Hazenstraat 15, 1016 SM Amsterdam. De tentoonstelling loopt tot en met 22 juli 2023.

Het boek

Bill Shapiro, voormalig hoofdredacteur van LIFE magazine, schreef de inleiding van het boek: “In mei 1977 ging een 30-jarige Zwitserse fotograaf genaamd Willy Spiller, pas aangekomen in New York City, herstellende van een jetlag en een nacht in het beruchte Chelsea Hotel, de trappen van de metro van de stad af. Wat hij zag was angstaanjagend. En opwindend. En eerlijk gezegd, verslavend. Die week, en nog acht jaar lang, nam Willy Spiller zijn camera mee in de metro. Hij fotografeerde politieagenten en overvallers. Hij fotografeerde modebewusten en behoeftigen, pendelaars en kinderen. Hij filmde de onvoorspelbare dans van voorbijrijdende vreemdelingen in blikken treinwagons. Hij fotografeerde het begin van verhalen en liet het einde aan onze verbeelding over. Film was duur, dus koos hij zijn momenten zorgvuldig uit; toch verzamelde hij in de loop der jaren zo’n 2.000 frames. Hoewel hij voornamelijk lokale gebeurtenissen had gefotografeerd voor een weekblad in Zürich (dat destijds een bevolking had die minder dan een tiende was van die van New York), duurde het niet lang voordat Willy Spiller begreep dat er niets meer New York was dan de metro’s, waarbij elke wagon een zweterige, rammelende microkosmos was van de stad zelf - een luidruchtige, drukke, kleurrijke smeltkroes waar iedereen zich met elkaars zaken bemoeide. Zo’n 60 voet lang en 10 voet breed, en volgepakt met meer dan 150 ongeduldige passagiers tijdens de spits, bevat een metrowagon, realiseerde Willy Spiller zich, de draden van de 8 miljoen verhalen van de stad: de botsing van hoge en lage cultuur, de werveling van accenten en dialecten, van gevloek en gelach, van nieuwkomers die staren en autochtonen die alles al eens gezien hebben, van truien uit de kringloopwinkel en handtassen van Fifth Avenue, om nog maar te zwijgen van de frustrerend onhoorbare aankondigingen van de conducteur die een niet zo subtiele boodschap aan de passagiers overbrachten. En zo begon Willy Spiller, aanvankelijk langzaam, te fotograferen, een paar kiekjes op weg naar huis voor een freelance opdracht, een half rolletje op weg naar vrienden voor een drankje. Maar in de loop van een paar jaar en God weet hoeveel vijftig cent muntjes begon er een zeldzaam document te ontstaan dat een bijzonder beladen periode vastlegde in het leven van New Yorks nu 118 jaar oude metrosysteem.”