Randstad schudt arbeidsmarkt wakker met het Inzendbureau
Er is een blijvende krapte op de arbeidsmarkt, maar toch worden statushouders vaak nog over het hoofd gezien. Volgens Randstad zijn het niet de statushouders met een ‘afstand tot de arbeidsmarkt’, maar eerder een arbeidsmarkt die afstand houdt van statushouders. Om deze reden heeft Randstad Nederland, geïnspireerd door Fama Volat, eenmalig het Inzendbureau geopend.
Het Inzendbureau is een initiatief om de Nederlandse arbeidsmarkt wakker te schudden en aandacht te vragen voor onbenut arbeidspotentieel. Bram van de Riet, creatief bij Fama Volat, vertelt: "Er zijn overal tekorten, maar er zijn ook veel mensen in Nederland die heel graag willen werken maar door gebrek aan gelijkwaardige kansen niet aan een baan kunnen komen. Het Inzendbureau geeft deze mensen een stem en biedt onder begeleiding van Randstad concrete handvatten om ze zo snel mogelijk aan een baan te helpen".
Nieuwe werkwijze
Het Inzendbureau opende als pop-up in Almere, maar betekent de introductie van een nieuwe werkwijze binnen Randstad om statushouders gelijkwaardig, sneller en duurzamer aan werk te helpen. Randstad werkt al jaren met statushouders en heeft in samenwerking met het COA, gemeenten, mkb-ers en grote bedrijven bewezen dat er nog veel meer potentie is voor deze doelgroep en vraagt hiervoor nadrukkelijk aandacht van werkgevers. Volgens Bram van de Riet, creatief bij Fama Volat is dit pas het begin: "Nu gaat het over statushouders, maar het is een initiatief waar verschillende doelgroepen onder kunnen vallen". Zoals Werner Klaassen, algemeen directeur van Randstad Nederland, zegt: "Vandaag noemen we dit het Inzendbureau, maar vanaf morgen is het gewoon hoe wij werken".
De 'pop-up' op 11 april bracht 38 statushouders in contact met bedrijven zoals Hunkemöller, Greetz en KPN. Werkgevers presenteerden zich aan de statushouders om vervolgens persoonlijk met hen in gesprek te gaan. Om gelijkwaardigheid te waarborgen werden onder andere tolken ingezet en werden uitnodigingen in verschillende talen verspreid op relevante locaties, zoals buurtcentra, koffiehuizen en COA-locaties. Bram zegt: "Het feit dat een jongen die tijdens het evenement slechts Arabisch sprak, een week later al kon beginnen bij Greetz, toont de bereidheid van werkgevers en statushouders om samen te werken".
Eigen taal
Om de taalbarrière tussen statushouders en werkgevers te verkleinen, werd er voor de werving en communicatie met statushouders gesproken in vier talen: Nederlands, Engels, Arabisch en Koerdisch. Met behulp van een AI-oplossing nodigde Werner Klaassen statushouders met video’s in hun eigen taal uit voor het Inzendbureau. Ook werden er flyers en posters in deze vier talen verspreid. Tijdens het evenement werd het programma live vertaald en kon iedereen door het gebruik van een silent disco koptelefoon naar het programma luisteren in eigen taal.