Audify: Adverteerders investeren miljoenen extra in audioreclame

Audify: Adverteerders investeren miljoenen extra in audioreclame

11-11-2025 (12:25) - Audio

Audioreclame blijft zijn charme voor adverteerders behouden, blijkt uit de nieuwste rapportage van Audify. Samen hebben merken in het derde kwartaal van 2025 55,3 miljoen euro geinvesteerd in audioreclame, een groei van 8,7% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Ten opzichte van 2024 is er een lichte stijging van 2,2% van de audioreclamebesteding in de eerste negen maanden van 2025. 

Het grootste segment (83%) blijft de spotreclame op de radio met 45,8 miljoen euro. Daarnaast is Branded content enorm gestegen naar 3,2 miljoen euro. Tegelijkertijd breekt podcastreclame een record: de bestedingen in deze markt zijn verviervoudigd (+307%) naar 3,3 miljoen euro, grotendeels veroorzaakt door de toetreding van nieuwe partijen tot Audify en de NMO Podcast Standaard.

"De groei in digitale audio en podcats laat zien dat luisteraars ook online massaal bereikbaar zijn via hun oren. Daarom helpen we via de Audify Academy marketeers om de kracht van audio optimaal te benutten - met kennis, creatie en inspirtatie", vertelt Liedewij Hentenaar, directeur van Audify. 

De Top 10 

Net als vorig jaar zijn in het derde kwartaal de top drie branches, Retail, Financiële Dienstverlening en Transport. Kort daarop gevolgd door Telecom & ICT, die in het vorige kwartaal un de top 3 stond. 

De tien grootste audiomerken van het derde kwartaal zijn vertrouwde namen uit retail en telecom:

1. Aldi
2. KPN
3. Lidl
4. Jumbo
5. Odido
6. Albert Heijn
7. Bol.
8. Amazon
9. Ziggo
10. Kruidvat