
D66 maakt podcast '10 Nieuwe Steden' onderdeel van verkiezingscampagne
D66 wil tien nieuwe steden bouwen om het woningtekort in Nederland structureel aan te pakken. In de podcast '10 Nieuwe Steden' wordt de haalbaarheid van dit plan onderzocht en wat het zou betekenen voor verschillende groepen woningzoekenden. De podcast is ontwikkeld in samenwerking tussen D66, Mediahuis NRC en Airborne Network.
In deze vijfdelige serie geeft Rob Jetten, lijsttrekker van D66, podcastmakers Yora Rienstra en Guido van Winden opdracht om zijn plan grondig te onderzoeken. De makers spreken met ervaringsdeskundigen die dagelijks de gevolgen van het woningtekort ondervinden, en met experts om de kansen en obstakels in kaart te brengen. Wekelijks leggen zij hun bevindingen aan Jetten voor om zo het ambitieuze woningplan te toetsen.
'10 Nieuwe Steden' is onderdeel van een geïntegreerde campagne in opdracht van D66, ontwikkeld door het branded-content-team van Mediahuis NRC. Deze campagne omvat onder meer advertenties, native advertising, audio-pre-rolls, de inzet van social media en de podcastserie. Om de campagne aantrekkelijk te maken voor een breed publiek kregen de podcastmakers bewust veel redactionele vrijheid bij het onderzoeken van het plan waarmee D66 het woningtekort wil oplossen.
Inhoudelijke aanpak
“Met de keuze voor een branded-podcast-serie, die online en in de krant ondersteund wordt, weet D66 zowel de jongere als de oudere NRC-lezers en -luisteraars op een effectieve manier te bereiken", zegt Ronald Bouwman, Sales & Marketing Director Mediahuis NRC. "Onderzoek toont aan dat deze combinatie bijdraagt aan het behalen van de communicatiedoelstellingen van campagnes."
Volgens Marvin Jacobs, Creative Director Airborne Network, was de grootste uitdaging bij het ontwikkelen van branded content voor een politieke partij om het interessant te maken voor mensen die nog niet op D66 stemmen. "Dat kan alleen met veel redactionele vrijheid, waarbij er genoeg ruimte is voor tegenargumenten en feedback op de plannen. Dat bleek goed aan te sluiten bij de ambitie van Rob Jetten, die met veel lef op een toegankelijke manier contact met het publiek maakt."
Verkiezingscampagne
Rob Jetten, lijsttrekker D66: “De politiek van nu moet groots durven denken. Alleen dan kunnen we de woningnood echt aanpakken. Met tien nieuwe steden hebben wij een plan voor heel veel mensen die op zoek zijn naar een fijn en betaalbaar huis. Sommige mensen denken dat het niet kan, zo’n nieuwe stad. Met het initiatief voor deze podcast gaan we onderzoeken en bewijzen dat het wel kan.”
D66 maakt de podcast onderdeel van de verkiezingscampagne. Of andere partijen het voorbeeld zulen volgen, zal de komende tijd blijken.
De eerste aflevering verschijnt op maandag 18 augustus 2025, gevolgd door wekelijkse nieuwe afleveringen. De podcast is te beluisteren via de NRC Audio-app en op alle reguliere podcastplatformen, waaronder Spotify.