Plant FWD 2025 in de hoogste versnelling

Plant FWD 2025 in de hoogste versnelling

06-03-2025 (12:57) - Bucket list

Op 8 en 9 april brengt de derde editie van de Plant FWD Conference opnieuw 1000 foodprofessionals, start-ups, investeerders, beleidsmakers en beslissers samen om de eiwittransitie te versnellen. Dit jaar gaat het evenement 'fast forward', met meer innovaties en primeurs dan ooit. 

Marcel van der Heijden, co-founder Plant FWD: ‘In het huidige klimaat waarin onze landelijke overheid het grote vraagstuk rondom de eiwittransitie laat liggen, is het wellicht belangrijker dan ooit dat ondernemers en bedrijven in het gat springen om de eiwittransitie te versnellen en concreter te maken. Uiteindelijk blijven de uitdagingen op het gebied van klimaat en gezondheid enorm groot en moeten we de komende jaren keihard actie ondernemen om ervoor te zorgen dat we in de toekomst als samenleving niet voor nog grotere uitdagingen komen te staan.’

Programma vol experts en innovaties

De afgelopen jaren heeft Plant FWD een podium geboden aan toonaangevende experts en innovators. Ook deze editie zijn er bijdragen uit verschillende disciplines, van marketing en psychologie tot gezondheid en culinaire innovatie. Circulair econoom Harald Friedl, fotograaf Jimmy Nelson, chefs Nicolas Acquaa en Glory Kabe, oud-minister Klaas Dijkhoff, Urgenda-oprichter Marjan Minnesma, Jacqueline van den Ende, CEO van Carbon Equity, en energietransitie-expert Diederik Samsom delen hun kennis en inzichten over de toekomst van voeding.

Een van de grote primeurs is de preview van de nieuwe EAT-Lancet dietary guidelines, een wetenschappelijk onderbouwde ‘Schijf van Vijf’ die niet alleen rekening houdt met gezondheid, maar ook met de grenzen van de planeet en culturele context. De sessie ‘Eat Lancet 2.0’ geeft een inkijkje in hoe een duurzaam eetpatroon er in de nabije toekomst uit zou kunnen zien.

Daarnaast presenteert The School of Moral Ambition voor het eerst de resultaten van een grootschalig onderzoek onder leiding van Rutger Bregman. Een jaar lang heeft hij samen met een team van experts gezocht naar oplossingen voor de eiwittransitie. Hun bevindingen worden exclusief gedeeld tijdens Plant FWD. Op The Market kunnen bezoekers bovendien zes gloednieuwe, nog niet gelanceerde innovaties proeven, zoals de Seabites van Schouten en de nieuwste Goudse kaassnack van Wild Westland.

How Not To Fail in Retail

Retail speelt een sleutelrol in de eiwittransitie. 78% van de consumenten doet nog altijd fysiek boodschappen, en supermarkten bepalen grotendeels wat er op ons bord belandt. Daarom staat het thema ‘Retail’ dit jaar centraal. In de sessie ‘How Not To Fail in Retail’ worden de eerste resultaten van de Eiweet Monitor gepresenteerd. Dit onderzoek, waaraan alle grote Nederlandse supermarkten deelnamen, biedt als eerste inzicht in de verkoopcijfers van plantaardige producten. Op dezelfde ochtend verdiepen 40 retailers zich in methodieken om plantaardige verkopen beter te meten, een initiatief van WWF, ProVeg International en de Green Protein Alliance.

Ook het jaarlijkse start-up traject van Plant FWD krijgt een extra impuls. Samen met Invest in Holland en Impact Hub wordt het Nederlandse initiatief internationaal uitgebreid. Uit meer dan 60 aanmeldingen, afkomstig uit onder andere Bangladesh en België, zijn tien veelbelovende start-ups geselecteerd die op Plant FWD hun innovatie mogen pitchen voor investeerders.

Tanden in de toekomst

Food innovatie moet je proeven. Daarom wordt The Market dit jaar uitgebreid tot maar liefst 1000m² aan nieuwe merken, vooruitstrevende producten en culinaire ontdekkingen. Nieuw dit jaar is de ‘Food Scoop Kitchen’, waar drie keer per dag innovaties worden gelanceerd. Bezoekers krijgen hier als eerste de kans om producten te testen voordat ze in de schappen van de supermarkt belanden, van circulaire burgers tot de nieuwste plantaardige snacks.

De laatste tickets voor Plant FWD zijn te bestellen via PlantFWD.com. Het volledige programma met sprekers en primeurs is te bekijken op PlantFWD.com/Program.