100 jaar ReclameKlassiekers

17-12-2010 (09:38) - Bureaus

Reclame is het waard om bewaard te worden. Dat bewijst de ReclameArsenaal tentoonstelling ‘100 jaar ReclameKlassiekers’. Met nog maar 3 dagen tot de opening staat de tentoonstelling ReclameKlassiekers nu letterlijk in de steigers. Met man en macht wordt dag en nacht in de Beurs van Berlage gewerkt om 150 jaar spraakmakende en onvergetelijke reclamecampagnes op tijd te tonen.

Onder andere, 200 affiches, 100 tv-commercials, advertenties begeleidt door 332 lampen, 6 km bekabeling en 1,2 km theaterdoek zorgen ervoor dat de nostalgie herleeft. Dit alles is mogelijk dankzij de grote, groeiende collectie van het ReclameArsenaal, meer dan 50.000 items. Daarnaast zijn ook unieke materialen uit vele collecties verspreid over heel Nederland gehaald van computers tot zolders waar nog steeds verborgen schatten liggen.

Het idee voor een tentoonstelling is snel geboren, maar de uitvoering is een heel ander verhaal. Rob Verwoest, oud-reclameman maar zeker niet in ruste, ook betrokken bij de vorige tentoonstelling ReclameHelden, is projectmanager van ReclameKlassiekers: ‘Ik had niet verwacht dat we dit zouden kunnen bereiken’. De tijden zijn anders dat 10 jaar geleden en het project heeft soms op het randje gestaan. Maar dankzij vele sponsors en de inzet van vrijwilligers belooft deze tentoonstelling nog grootser, spannender en omvattender te worden dan 10 jaar geleden.’ Maar de spanning is nog niet voorbij, want 2 dagen voor de opening moet er nog heel veel gedaan worden.

Albert Winninghoff, beschermheer van het ReclameArsenaal, is verheugd dat de verborgen schatten van het ReclameArsenaal nu ook ‘live’ te zien zijn op dit grootse reclame event. Hij roemt vooral de insteek van de tentoonstelling: ‘De tentoonstelling is niet enkel het tonen van oude commercials en oproepen van nostalgie. De Nederlandse maatschappij, met al haar eigenaardige en bijzonder facetten worden getoond aan de hand van de campagnes. De Nederlander kijkt de komende 10 weken in de spiegel.’
 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Media

Marketing

Economisch