Als strategisch bureau moet je verder kijken

Als strategisch bureau moet je verder kijken

13-03-2025 (11:00) - Bureaus

Waar video-specialisten ooit figuranten waren in de reclamewereld, hebben ze nu een hoofdrol opgeëist. Sommige video-specialisten groeien inmiddels uit tot volwaardige reclamebureaus die strategisch en creatief in de top meespelen. Een koploper in deze trend is Wefilm Creative Agency. Co- founder Bas Welling praat ons bij over een sector die volop in beweging is.

Wat is volgens jou de belangrijkste aanleiding geweest van de ‘emancipatie’ van de video productiehuizen tot volwaardige full service (video) agencies of zelfs volwaardige reclamebureaus?
Bas Welling: ‘Ik kan natuurlijk alleen voor onszelf spreken, en inmiddels is het al ruim 10 jaar geleden dat wij de stap namen om ons te verbreden. Op dat moment hadden we vooral behoefte om meer eigen creativiteit in ons werk kwijt te kunnen. Als productiemaatschappij werden we vooral gevraagd voor datgene dat mensen eerder van ons gezien hadden, en dat remde onze eigen ontwikkeling en innovatiekracht. Als je jezelf een creatieve missie stelt, moet je niet wachten tot de invulling daarvan toevallig op je pad komt, dan moet je het proactief zelf vormgeven.’

Impact van reclame

Zie je, afgezien van de positieve ontwikkelingen in de branche, ook zorgelijke kanten?
‘Wij geloven dat de reclamebranche een verantwoordelijkheid heeft om de wereld vooruit te helpen. Als reclamemensen zijn we in feite consultants die hebben geleerd om elke vraag met slimme strategie en creativiteit op te lossen. We zijn scherp op de middelen die we inzetten en perfectioneren die tot in de kleinste details. Maar misschien zijn we niet altijd kritisch genoeg op het doel van de opdracht zelf. Wij geloven dat we daarin echt moeten veranderen. Wetenschap laat namelijk keer op keer zien hoe groot de invloed van reclame is.’

Het volledige verhaal van Bas Welling lees je nu in FONK editie #410. Heb je geen abonnement, koop de losse editie hier.


Media

Marketing

Economisch