Philips test lamp in Longyearbyen
20-10-2010 (09:22) - Bureaus
De Wake-up Light lamp van Philips wordt onderworpen aan de ultieme test. Op een van de meest noordelijke plekjes ter wereld, het stadje Longyearbyen, waar in de winter maanden lang geen zon is, kregen bewoners de lamp uitgedeeld om deze uitvoerig te testen. De befaamde Dough Pray maakt er een documentaire over en een vijftal films rondom de bewoners. Tribal DDB Amsterdam ontwikkelde het concept van dit experiment, een Facebook omgeving en een website waar alles te volgen is - inclusief profielen van de betrokken bewoners en visuele weergaves van de metingen.
Iedereen kent die lamp van Philips wel, die je s’ochtends wekt met zonlicht. Maar hoe doet de lamp het in Spitsbergen, waar extreme omstandigheden gelden? Wordt het leven van de bewoners er beter door? Het experiment is vanaf deze week tot in december online te volgen via Facebook en de website.
De bevindingen van 200 bewoners van de nederzetting in Spitsbergen worden gebruikt als onderzoeksgegevens en worden ook vastgelegd in een documentaire over het donkere leven in het stadje. En vanaf vandaag is alles rondom het experiment binnen de Facebook omgeving en de website te volgen. Op de website, waar zelfs de muis voorzien is van een warme handschoen, is informatie over het stadje te vinden, profielen van de bewoners die de lamp gebruiken en natuurlijk over de lampen zelf. Het bijzondere is dat gedurende de test via datacapture vrijwel dagelijks op de site te zien is hoe de bewoners met de lampen zich voelen als ze opstaan. Op de site zijn verder allerlei video's te vinden, niet alleen van bewoners, maar ook met lichttherapie expert en Senior Application Scientist Dan Adams van Philips.
Art director Mariota Essery en copy writer Paul Fraser, beide aan het hoofd van het creatieve team: 'Licht heeft grote invloed op hoe we slapen en wakker worden. Om dit te tonen, wilden naar een plek gaan waar extreme lichtlevels een belangrijke invloed op mensen hebben. Die plaats is Longyearbyen, de noordelijkste plaats op de planeet. Het experiment is erg Philips, erg simpel. We geven een licht waarmee je kan ontwaken, aan een stadje dat geen licht heeft om te ontwaken. Doug Pray, de bekende documentairemaker en director van Art & Copy (een film over advertising en inspiratie) hoorde van ons idee en wilde meedoen. Eigenlijk is dit een social media experiment met een echte community van mensen die er het hart van is. Het zijn geen acteurs, en ze worden niet betaald. Ze zij vrij om te zeggen wat ze denken. Het project is een goed voorbeeld van een idee dat uitgerold wordt over allerlei media, specifiek social media. Creatief Directeur Chris Baylis over het project: 'We weten niet wie enthousiaster is; Philips of Tribal DDB Amsterdam. Het is een sterk concept, maar ook geweldig om een klant te hebben die ons de vrijheid geeft.'
Bureau: Tribal DDB Amsterdam
Chief Creative Officer: Neil Dawson
Creatief directeur: Chris Baylis
Art & Copy: Paul Fraser & Mariota Essery
Design: Simon Cook, Leigh Hibell, Stella Yu, Joris Blomjous (3D)
Account: Sandra Krstic, Nick Basermann
Strategie: Joey Duis
Technical Lead: Jan-Willem Penterman
User Experience Designer: David Vogel
Producers: Jeroen Jedeloo, Jolly Banerjee
Film Productie: Stamp Films
Director: Doug Pray
Director Of Photography: Denzil Armour-Brown
Producer: Scott O'Donnell
Muziek: Garron Chang
Colorist: Michael Gossen
Website productie: Group94