Weg met schreeuwerige reclames

15-10-2010 (09:27) - Bureaus

Nederlandse consumenten hebben een hekel aan slechte reclame, maar beseffen wel dat reclame nu eenmaal onderdeel is van het leven. Zij zijn niet bereid te betalen voor minder reclame en nemen het daarom op de koop toe. Dit blijkt uit onderzoek van Millward Brown in opdracht van BVA en VEA onder 500 consumenten en 200 professionals uit de marketing- en communicatiewereld. De resultaten werden op woensdag 13 oktober 2010 gepresenteerd op het Ad Congres ‘Wanneer is genoeg genoeg’ van VEA en BVA tijdens de 24 Uur van de Reclame. Dit congres vond plaats voorafgaand aan de uitreiking van de EffieAwards.

Hoewel consumenten het liefst reclame zien in plaats van meer voor televisie te betalen, denken de ondervraagde marketing- en communicatieprofessionals hier anders over. 64% van de consumenten ziet liever 20 minuten reclame per uur televisie dan dat ze ervoor moeten betalen, tegenover maar 35% van de professionals. De helft van de professionals kiest voor 10 minuten reclame per uur en de bijbetaling van 200 euro kijk- en luistergeld. Nog geen kwart van de Nederlandse consumenten deelt deze mening. Een kleine groep (15%) van de professionals kiest zelfs voor bijbetaling van 400 euro om helemaal geen reclame te hoeven zien.

Er zitten enkele opmerkelijke verschillen in hoe consumenten en hoe professionals reclame waarderen. Zo vindt het merendeel (81%) van de professionals dat je in reclame best mag overdrijven door alleen de positieve kanten te laten zien, terwijl dat slechts geldt voor 27% van de consumenten.

Er zit ook een discrepantie in de manier waarop de consument en de maker van reclame oordeelt of een reclame goed of slecht is. Slechte reclame zit voor consumenten vooral in de vorm (‘irritant, ‘schreeuwerig’, ‘opdringerig’), terwijl de professionals meer op basis van de inhoud van de reclame oordelen (‘onbegrijpelijk’, ‘onzinnig’, ‘te veel informatie’).

Wel zijn de consumenten en professionals het eens over regulering om slechte reclame te verminderen. Zo vindt 72% van de consumenten dat de Reclame Code Commissie strengere regels moet opstellen. 45% van de professionals deelt deze mening. Zij geloven meer in zelfregulering vanuit de adverteerders. Consumenten en professionals waarderen het overigens in gelijke mate als adverteerders zelf hun verantwoordelijkheid nemen, bijvoorbeeld wanneer een alcoholfabrikant via reclame jongeren en hun ouders wijst op de negatieve gevolgen van alcoholgebruik.

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Media

Marketing

Economisch