113 luidt noodklok in nieuwe campagne door KesselsKramer

20-12-2022 (12:21) - Campagnes

KesselsKramer roept in een nieuwe campagne voor zelfmoordpreventie-hulplijn 113 mannen tussen de 40 en 70 jaar op om te praten over hun problemen.

Mannen van middelbare leeftijd zijn namelijk de grootste risicogroep onder mensen die suïcide plegen. Helaas zoekt deze groep juist het minst hulp door te bellen of chatten met 113. Met twee tv-commercials en een fotofilter, worden deze mannen van middelbare leeftijd aangemoedigd om te praten over hun problemen.

Ongeschreven regels

Waarom mannen van middelbare leeftijd zwijgen heeft veel te maken met de verwachtingen en rollen waaraan deze mannen denken te moeten voldoen. Ongeschreven regels staan het gesprek vaak in de weg, wat het zwijgen van deze doelgroep veelzeggend maakt. Die stilte is daarom het startpunt van de tv-commercials, om vervolgens met de regel doorbroken te worden. 

Taboedoorbrekende filter

De twee commercials tonen dezelfde situatie in twee verschillende settings, en zijn geregisseerd door filmmaker Martijn Maria Smits. De fotofilter is geproduceerd door kesselskramer.digital. Via deze site kunnen bezoekers zelf een afbeelding maken in de stijl van de commercials en deze delen op sociale media, om zo zelf bij te dragen aan het doorbreken van het taboe op praten over zelfdoding. “De film bestaat uit één shot van twintig seconden waarvan de eerste tien stil zijn. Dit maakt het doorbreken van die stilte op het eind des te krachtiger.” aldus art-director Tristan Roques.  

 

Denk je aan zelfdoding? Bel gratis 0800-0113, of chat op 113.nl. Wil je weten hoe je een gesprek begint, als je ziet dat het niet goed met iemand gaat? Doe de gratis online training op ikzieje.nl.