2Basics lanceert samenwerking Ubisoft en De Leescoalitie
11-05-2021 (17:14) - Campagnes
De Leescoalitie en gameontwikkelaar Ubisoft zetten gezamenlijk een stap in het offensief tegen ontlezing onder jongeren: Readification. Een geheel nieuwe vorm van leesbevordering waarbij populaire games en de bijbehorende fictieve werelden de basis vormen voor nieuwe verhalen. De bekende auteurs Ronald Giphart en Margje Woodrow hebben speciale Verborgen Verhalen geschreven, deze spelen zich af in de wereld van de populaire game Assassin’s Creed Valhalla. Samen met extra visuals, videobeelden en geluidseffecten krijgen lezers een unieke ervaring aangeboden in een al bestaande gameomgeving.
Het is een eerste stap om jongeren binnen de gamewereld te enthousiasmeren om te gaan lezen. Via deze unieke pilot wordt ook onderzocht wat het effect is op zowel het lezen zelf als het imago van lezen onder de gamers. De campagne is ontwikkeld door 2Basics, dat door de Leescoalitie is gevraagd om via gaming het leesplezier onder jongeren terug te brengen.
Verhalen
Het Verborgen Verhaal 'Het grootse feest voor Bent' van Ronald Giphart is vanaf vandaag te lezen in de Ubisoft Special App. 'Alf' van Margje Woodrow wordt op 18 mei gepubliceerd. De Ubisoft Special-app is een interactief magazine dat iedereen gratis kan downloaden op iOS en Android.
App
De Verborgen Verhalen worden gepubliceerd in de Ubisoft Special-app, die meer dan 100.000 actieve gebruikers heeft. In deze app lezen gamers over nieuwe games, bijbehorende verhaallijnen en hun hoofdpersonages. Daarnaast is het mogelijk om tijdens het lezen meer uitleg en verdieping te krijgen over historische termen en gebeurtenissen uit het verhaal.
Leesplezier bij jongeren
De Leescoalitie, het samenwerkingsverband van zeven leesbevorderaars, en Ubisoft, een van de grootste uitgevers, ontwikkelaars en distributeurs van interactieve entertainmentproducten ter wereld, delen de ambitie dat iedere schoolverlater (po, vo en mbo) over goede leesvaardigheden beschikt om mee te kunnen doen in de maatschappij. Ubisoft omarmt hiermee de doelstelling uit het vorig jaar gepubliceerde leesoffensief van de Leescoalitie. Niet eerder werd de populaire gamewereld op deze schaal betrokken bij het enthousiasmeren van jongeren om te lezen.