ACNE Amsterdam lanceert campagne voor jongvolwassenen met kanker

15-06-2022 (10:38) - Campagnes

Ieder jaar zet kanker het leven van bijna 4000 jongvolwassenen genadeloos op pauze. Het leven van de AYA (Adolescents and Young Adults) staat vaak in de hoogste versnelling op het moment dat ze ziek worden: een eerste baan, huis, relatie of kind. Een kankerdiagnose zet door veel van die plannen een dikke streep. De wereld draait door terwijl zij maar met één ding bezig zijn: beter worden en zo snel mogelijk weer vooruit kunnen kijken. Maar ondanks dat 80 procent de ziekte overleeft, staan ze ook na genezing vaak ongewild stil.
 
Om aandacht te vragen voor deze onzichtbare groep en fondsen te werven voor de AYA Jong & Kanker Foundation ontwikkelde ACNE Amsterdam, in samenwerking met productiepartij BRUUT Amsterdam en PR bureau Koolhoven & Partners, de campagne onder de naam: Unpause the AYA. Waarbij jongvolwassenen als levend standbeeld letterlijk stil staan bij iedere leeftijdsgenoot die net als zij te maken heeft (gehad) met kanker. De PR stunt werd al eerder opgepikt door onder andere Hart van Nederland, NOSop3, RTL Nieuws, AD.nl en diverse regionale media.
 
De verhalen van AYA’s Renee, Niek en Anne zijn te beluisteren op https://ayafoundation.nl/unpause/ en maken inzichtelijk wat de impact van kanker is op het leven van jongvolwassenen. Hierin klinkt direct de noodzaak aan leeftijdsspecifieke zorg door. Donaties aan de AYA Jong & Kanker Foundation maken het mogelijk projecten te realiseren die gericht zijn op scholing van zorgmedewerkers, wetenschappelijk onderzoek en re-integratie van de AYA in het sociale en maatschappelijk leven.
 
De campagne is volledig gesponsord tot stand gekomen dankzij de inzet van ACNE Amsterdam, BRUUT Amsterdam, Koolhoven & Partners, Mark Bolk, René van Broekhoven, Unloc, Vincent Karremans, Wim Vonk Asound-idea, Radiocorp, Centercom, de AYA Jong & Kanker Foundation en natuurlijk in het bijzonder AYA’s Renee, Niek & Anne.