ALDI en Joe Public winnen Unravel Kerstcommercial Award

ALDI en Joe Public winnen Unravel Kerstcommercial Award

19-12-2025 (11:28) - Campagnes

De kerstcommercial van ALDI en Joe Public is door onderzoeksbureau Unravel uitgeroepen tot beste kerstcampagne, vanwege de aantoonbare impact op het consumentenbrein. De winnaar scoorde het hoogst op aandacht, emotionele betrokkenheid en geheugenactivatie.

De award is gebaseerd op onafhankelijk neurowetenschappelijk onderzoek, waarbij gebruik wordt gemaakt van wetenschappelijk gevalideerde onderzoeksmethodes. "Het brein liegt niet. We meten dat er daadwerkelijk effect zal zijn. En daardoor weten we dat het een succesvolle kerstcommercial is, die de emotionele snaar weet te raken. De onderzoeksmethode is bewezen effectief", aldus Tim Zuidgeest van Unravel Research.

Mariëlle Rooswinkel, marketing directeur Nederland van ALDI, is trots op de award. "Het onderzoek en de award onderstrepen het groeiende belang van neuromarketing in het meten van reclame-effectiviteit. We krijgen sowieso enorm veel positieve reacties. We hadden niet verwacht dat de gourmet plank waar Andy mee op de bank zit zo populair zou zijn. Er is heel veel vraag naar deze Kerst-vanaf-de-bank-plank. Daarom hebben we er een aantal bijgemaakt die Andy op social media gaat weggeven."

Bekijk de winnende kerstcommercial hier: