Campagne van 'reclamebureau voor de dood’
23-02-2016 (09:29) - Campagnes
Het Bureau MORBidee – ‘een reclamebureau voor de dood’, waaraan meer dan honderd mensen deelnemen – start op 7 maart de grassroots-campagne ‘Zullen we over de dood praten?’.
Tussen 7 maart en 1 april posten zij via Linked In, Instagram, Facebook, Pinterest, Twitter en/of WhatsApp uitingen van de campagne.
Op deze manieren kunnen in korte tijd tien- tot honderdduizenden Nederlanders bereikt worden.
De uitingen van de campagne zijn eenvoudig en relatief luchtig: een foto van een situatie waarin een gesprek kan plaatsvinden met het uitnodigende tekstje ‘Zullen we over de dood praten?’ Met daaronder de pay off: ‘Ieder moment is een goed moment’.
over the top
Bureau MORBidee kiest voor twee soorten advertenties: advertenties waarin een reële, alledaagse situatie wordt gepresenteerd, en advertenties die enigszins ‘over the top’ zijn, met situaties waarin het praten over de dood helemaal niet zo handig of vanzelfsprekend is.
Ten eerste maakt het dit mogelijk diverse doelgroepen te bereiken (een deel van de jongeren zal meer vatbaar zijn voor de advertenties die ‘over the top’ zijn) en ten tweede maakt het duidelijk dat praten over de dood altijd iets ongemakkelijks, gekunstelds of surrealistisch kan hebben.
vervolgstap
In een volgende campagne krijgen de mensen die een advertentie zien een mogelijkheid bieden voor een vervolgstap: het bezoeken van een website bij voorbeeld, of het bestellen van een folder.
Zodat ze concrete hulp en/of ondersteuning aangeboden krijgen om over de dood te praten. Ook dit gaat Bureau MORBidee als grassroots-campagne oppakken.
Organisaties in de gezondheidszorg willen volgens hen het gesprek over het levenseinde stimuleren.
Meer openheid over de dood bevordert gesprekken tussen artsen en patiënten over de gewenste behandeling, kan helpen crisissen in de laatste levensfase te voorkomen en zorgt voor rust omdat partners van elkaar weten wat ze rondom donatie, reanimatie of de uitvaart willen.