Chuck Studios ontwikkelt culinaire identiteit voor Bavaria

09-06-2022 (16:46) - Campagnes

Chuck Studios presenteert een nieuwe Culinaire Identiteit voor biermerk Bavaria. De identiteit wordt onthuld bij de lancering van de nieuwe alcoholvrije 0.0% variant van het biermerk.
 
Bavaria heeft een bourgondisch karakter, vol levenslust, en het neemt zichzelf niet al te serieus. Deze karaktereigenschappen zijn onlosmakelijk verbonden met de Brabantse roots van het biermerk. Het vroeg Chuck Studios een Culinaire Identiteit te ontwerpen die de kwaliteitsperceptie van het bier verhoogt en het een uniek en merk-eigen gezicht geeft.
 
Olaf van Gerwen, mede-oprichter en global creative director van Chuck Studios: "Onze strategische reis begon met de vraag: wat zit er eigenlijk ín de belletjes in een Bavaria biertje? Wij vinden dat de belletjes gevuld zijn met levenslust, met joie de vivre. En met de drang om naar buiten te gaan, te gaan genieten. En als er genoeg belletjes zijn, ontstaat de dikke, frisse schuimlaag op het bier. Het schuim werd het speelveld voor deze nieuwe culinaire identiteit."
 

De Schuimkuif

Een uniek en iconisch brand asset werd voor Bavaria ontworpen: de Schuimkuif. Het neologisme beschrijft de speelse golf van schuim boven op het bier, die altijd zichtbaar is wanneer het product wordt afgebeeld. De Schuimkuif is vrolijk, feestelijk en is visueel herkenbaar. Op lange termijn zal de Schuimkuif Bavaria herkenbaar maken, zelfs als je het bier zonder merk of logo afbeeldt.
Van Gerwen legt uit dat de Schuimkuif ontstaat als je het bier neerzet of oppakt. Het bier is dus altijd in beweging: "Daardoor is de scheiding tussen bier en schuim geen kaarsrechte lijn", vervolgt hij. "Het geel van het bier heeft een asymmetrisch kleurverloop en in het bier zitten natuurlijk altijd belletjes, want geen belletjes betekent geen schuim. Een Bavaria biertje ziet er niet uit alsof het is geschoten in een studio, maar in een echte omgeving in de handen van een echte consument. Bavaria bier is er niet om naar te kijken, maar om te drinken!".