Dagblad Trouw hekelt ongenuanceerde socialmediaberichten

06-09-2015 (19:49) - Campagnes

21.15 uur - Dagblad Trouw vraagt in een nieuwe, confronterende campagne af wat een mening waard is zonder verdieping. De campagne is een vervolg op de in 2013 gelanceerde campagne 'Ode aan Twijfel'. Beide campagnes ontwikkelde Trouw met KOKORO Amsterdam.


Rik Heijmen (Strategy director KOKORO) over het thema van de campagne: ‘Trouw brengt verdieping, voor mensen die weten dat niets in de wereld zwart wit is.? Daar tegenover zien we een trend dat mensen - met name op social media - steeds vaker en steeds heftiger oordelen. Alsof er geen twijfel mogelijk is. Trouw voert hiermee het maatschappelijke debat aan over de waarde van verdieping en de snelheid van conclusies en oordelen op nieuwsberichten.’
In de commercials lezen mensen ongenuanceerde socoalmediaberichten voor over een onderwerp dat hen direct raken. De commercials zijn niet gemaakt met acteurs maar met gewone mensen die geselecteerd zijn door een researchbedrijf dat gespecialiseerd is in echte verhalen voor media-uitingen. Vrijwel alle commercials zijn in één keer opgenomen een zo authentiek mogelijke registratie van de emotie van de hoofdpersonen  weer te geven.

De vorm van het idee is gebaseerd op Mean Tweets. Een populaire rubriek uit een Amerikaanse tv-show van Jimmy Kimmel waarin beroemde mensen tweets over zichzelf voorlezen. In de loop der jaren zijn er een aantal parodieën op gemaakt met gepeste kinderen, klantenservicemedewerkers en daklozen. In tegenstelling tot het Amerikaanse Mean Tweets waarin humor de boventoon voert, zijn de commercials van Trouw bloedserieus en stellen ze op eigentijdse wijze het ultieme oordelen aan de kaak. Confronterend, maar zonder zelf een oordeel uit te spreken.

De tv-commercials worden ondersteund door radio en printadvertenties. Elke zaterdag verschijnt in 'De Verdieping' (de dagelijkse bijlage van Trouw) een  achtergrondartikel over de onderwerpen waar ook de verhalen van deze hoofdrolspelers aan bod komen. Florianne Harmsen (Marketing manager Trouw): ‘Trouw lezers verdiepen zich in onderwerpen als deze en vormen zo een weloverwogen mening. In dit geval werd het een wisselwerking: Het concept van de campagne inspireerde de redactie voor de nieuwsverhalen die essentieel zijn voor de bewijsvoering van deze campagne.’


Credits


verantwoordelijk bij Trouw:
Marketing manager: Florianne Harmsen
Project manager: Joanne Zijlmans
Hoofdredacteur: Cees van der Laan
Commercieel directeur: Erik Roddenhof


verantwoordelijk bij Kokoro Amsterdam:
Strategie: Rik Heijmen
Creatie: Merlijn van Vliet, Wouter Vanhaeren
CSD: Frieda Ulsamer de Waard
Project manager: Valery Story
Research: Verhalenbank Story Supply
Filmproductie: Mike TeeVee
Regie: Hugo Keijzer
Camera: Robbie van Brussel
Productie: Inge Zoete & Ellen Utrecht
Audioproductie: Big Orange
Voiceover: Barry Atsma