De bestekfamilie voor het Voedingscentrum helpt ouders en kinderen

04-07-2022 (17:38) - Campagnes

Deze week gaat de nieuwe campagne van het Voedingscentrum live. Open Now ontwikkelde een campagne om vanuit het project Gezond Starten en Opgroeien gezond eetgedrag aan te leren en te stimuleren.
 
Het ontbreekt ouders soms aan voldoende kennis over gezonde voeding en de (opvoed)vaardigheden die nodig zijn om hun kinderen een goede start te geven. Om (aanstaande) ouders te ondersteunen in de gezonde opvoeding van hun kind(eren) heeft het Voedingscentrum veel handige hulpmiddelen en tools ter beschikking op hun website en in de app ZwangerHap.
 
Ook blijken ouders zich niet altijd bewust van de invloed die zij hebben op de ontwikkeling van de eetgewoontes van hun kind en weten ze niet dat én hoe het Voedingscentrum hen kan ondersteunen bij het gezond laten opgroeien van hun kind. Naast informatie over gezonde voeding biedt het Voedingscentrum ook veel handvatten voor gezonde opvoeding, daarom richt deze campagne zich op het in de etalage plaatsen van beide soorten informatie.
 
De campagne brengt bestaande materialen en informatie bij (aanstaande) ouders onder de aandacht aan de hand van veel voorkomende vragen van ouders met kinderen in verschillende leeftijdsgroepen. Dit onderscheid is gemaakt omdat er andere vragen en bijbehorende antwoorden relevant zijn bij een (ongeboren) baby dan een kind van 8 jaar.
 
Het narratief met de bestekfamilie zorgt voor herkenning bij de doelgroep en het normaliseren van vragen over gezonde (op)voeding voor je kind. Door de bestekjes de vraag te laten stellen, zijn zij de boodschapper en ondermijnen we eventuele reactance en een belerende toon. De eerste serie bestaat uit drie filmpjes voor ouders en kinderen van 0 tot 3 (zie hieronder), van 4 tot 4 en van 4 tot 13 jaar.
 

Credits

Bureau & Creatie: Open Now
Fotografie & Productie: Chuck Studios
Mediabureau: Initiative Media
Verantwoordelijke bij Voedingscentrum: Janoeke Pauw & Marthe Huigens