De magie van de Bijenkorf nu ook voelbaar in België
20-09-2019 (15:24) - Campagnes
Hoe laad je het Nederlandse merk de Bijenkorf in België? The Valley ging samen met de Bijenkorf de uitdaging aan. Het bureau benaderde het project vanuit hun total-brandaanpak en leverde strategie, creatief concept en productiebegeleiding voor de campagne ‘Van de Bijenkorf’.
Bij de Bijenkorf kan iedereen zich bijzonder voelen. Het merk biedt een breed en stijlvol assortiment van fashion tot wonen met producten die door hun bijzonderheid niet alleen effect hebben op het individu, maar ook op zijn omgeving. Het is de totale belevenis die de Bijenkorf uniek maakt. In Nederland bestaat de Bijenkorf bijna 150 jaar. In België is de historie nog niet zo rijk en bestaan geen fysieke winkels. Des te uitdagender om de magische ervaring van de Bijenkorf in België tot leven te brengen.
Filmgevoel
In de nieuwe campagne speelt de Bijenkorf-bezorgdoos een belangrijke en zichtbare rol. Dit fysieke element van het online warenhuis staat symbool voor de magie van de Bijenkorf. The Valley ontwikkelde vier commercials met een filmische aanpak. Elke commercial verbeeldt een bijzonder moment dat wordt omgetoverd tot een magische gebeurtenis wanneer de Bijenkorf (in de vorm van de bezorgdoos) zijn entree maakt. De nadruk ligt op het gevoel dat de Bijenkorf oproept. Zo blijven de films (geproduceerd door Bonkers) trouw aan waar de Bijenkorf voor staat, namelijk schoonheid en stijlvolle kwaliteit met een magische touch.
Cédric Beeris (Country Manager België bij de Bijenkorf): “Met deze campagne luiden we een volgende fase van onze merkbeleving in België in: van webshop met mooie merken naar brenger van magische momenten en klein geluk.”
“We have a driving desire to share the aesthetic of de Bijenkorf experience with Belgium. With that motivation we completely embraced the cinematic approach, indulging in light and colour to create bite-sized tributes to style and design. The new brand theme accentuates the sense of fashion while remaining light and whimsical.“ aldus Sheldon Bont, Creative Director bij The Valley.
De focus in de films ligt dus niet zo zeer op de producten, maar op hoe ze de stijl en de schoonheid van het leven daaromheen verrijken. Dat wordt versterkt door de aandacht voor details in elk shot en de subtiele dialogen. Deze zijn bewust kort gehouden: elk personage spreekt slechts één zin. Het resultaat is een unieke en herkenbare stijl van communicatie.
Sonic branding
Vanuit hun Total Brand-filosofie ontwikkelde The Valley in samenwerking met Pedro Botsaris van Antfood ook een eigen muzikaal brandtheme en geluidslogo. Herkenning versterkt de mentale aanwezigheid van het merk. Alle elementen van een merk moeten een harmonisch geheel vormen. De combinatie van visual en sound versterkt hierbij de perceptie van de Bijenkorf zodat de herkenbaarheid van het merk in België verder toeneemt.
De Bijenkorf België
De Bijenkorf is sinds 2015 succesvol actief in België met een webshop. Drie commercials uit de campagne “Van de Bijenkorf” zijn vanaf 16 september te zien op de Belgische televisiezenders. Eind dit jaar wordt de vierde (kerst)commercial ingezet.
Credits
De Bijenkorf
Laura Heeren, Inge Konings, Cedric Beeris, Magali Herssens, Marjolijn Meynen.
The Valley
Creatie: Sheldon Bont (CD), Joost van Praag Sigaar, Michelle Queckel, Demian Geurts, Robbie Cap
Strategie: Gijs ten Buuren
Account: Francis Verdouw, Inge Arntz
Producer: Eric Smit
Bonkers
Regisseur: Bram Schouw
DOP: Daan Bukman
Executive Producer: Saskia Kok
Producer: Jan Jinek
Kapsalon
Editor: Brian Ent
Crabsalad
Color & grade: Laurens Orij
Warnier Posta
Sound: Jos van Galen
AntFood
Sonic Branding: Pedro Botsaris,
Executive: Steve Johnsen