Eerste filmcampagne ooit voor 19e editie Museumnacht Amsterdam
27-09-2018 (00:01) - Campagnes
Vandaag vindt de lancering plaats van de filmcampagne van de Museumnacht Amsterdam, geregisseerd door Caroline Koning. Tijdens dit jaarlijkse evenement openen meer dan 50 Amsterdamse musea, variërend van instituten als het Rijksmuseum tot minder bekende namen als het Outsider Art Museum, tot ’s avonds laat hun deuren. Met zijn bijzondere programmering door de hele stad verkoopt de Museumnacht al twaalf jaar uit. Het is de oudste en best bezochte Museumnacht ter wereld.

Voorafgaand aan de 19e editie laat N8, de organisatie achter het evenement, haar creativiteit en inclusieve DNA zien. Met een online film en een outdoorcampagne met fotografie van Elza Jo (HALAL) richt de organisatie zich op een jong en lokaal publiek. Regisseur Caroline Koning en HALAL werden al in de conceptfase betrokken bij de productie, die de creatieve geest en kernwaarden van de organisatie benadrukt.
meer nadruk op creatieve DNA
Jordy den Haan, Community Manager, N8,: “In de aanloop naar onze 19e editie groeide de wens om meer nadruk te leggen op ons creatieve DNA en onze visuele identiteit. We wilden een inclusief verhaal vertellen dat openstaat voor individuele interpretatie en dat een bepaald gevoel overbrengt. Door samen te werken met toegewijde storytellers als HALAL, een regisseur als Caroline en een fotograaf als Elza, konden we een campagne maken die het juiste gevoel en de juiste sfeer overbrengt. Zij voelen onze doelgroep aan en herkennen zichzelf erin.
Zoals de film ruimte biedt voor eigen interpretatie, geeft de Museumnacht ruimte voor ontdekking. Ons doel is om te laten zien dat er niet één manier is om kunst te bekijken en ervaren, maar om een diverse groep mensen de ruimte te geven om dit op hun eigen manier te doen.”
conceptueel verhaal
De sferische film, geschoten op verschillende locaties van de Museumnacht, vertelt een gestileerd, conceptueel verhaal. Met een cast van jonge Amsterdammers neemt het je mee in de kunst van het kijken. Het concept werd ontwikkeld door Caroline Koning. Het creatieve proces was een nauwe samenwerking tussen N8 en HALAL.
Caroline Koning, regisseur, HALAL: “Het idee achter de kunst van het kijken is ontstaan vanuit de verschillende locaties – die vormden de basis van het concept voor de film. Door ons te richten op een jonge blik op kunst, willen we mensen inspireren om anders te leren kijken. Om je te verliezen in het kijken en wat dat kijken met je doet. We willen een uitnodigende, inclusieve geest laten zien. Hiermee laten we de diversiteit van de Museumnacht zien, zowel in musea als in de deelnemers.”
De film gaat 26 september in première in het Stedelijk Museum Amsterdam. Vervolgens wordt hij uitgerold op de online en socialmediakanalen van het evenement. De fotografie zal door de hele stad te zien zijn in de aanloop naar het evenement op 3 november.
Museumnacht from Halal on Vimeo.