Greenpeace lanceert met KesselsKramer 'Beste Mark' campagne
09-11-2015 (15:13) - Campagnes
Vandaag start een campagne waarin Nederlandse burgers Mark Rutte oproepen om zich aan de gemaakte klimaatafspraken uit het energieakkoord te houden. Rutte heeft in 2013 beloofd om fors in te zetten op energiebesparing en hernieuwbare energieopwekking, maar Nederland bevindt zich nog steeds onderaan de Europese klimaatranglijst.
Terwijl de politiek achter blijft, komen steeds meer Nederlanders dagelijks in actie voor het klimaat. Ze pakken de trein, isoleren hun huis en eten minder vlees. KesselsKramer ontwikkelde voor Greenpeace een campagne waarin diverse Nederlanders een afspraak met zichzelf koppelen aan een afspraak met Mark Rutte. In plaats van protesteren, kiezen ze voor inspireren en roepen ze de politiek op ook haar verantwoordelijkheid te nemen: "wij doen alles voor een beter klimaat, als jij, Mark, de energierevolutie een flinke push geeft". Hiermee wordt Rutte tevens ondersteund om zich goed voor te bereiden op de klimaattop.
Omdat dit een cruciaal onderwerp is dat alle Nederlanders aangaat, wordt de campagne ondersteund met spotjes op radio, tv en internet, evenals bannering, verwijzend naar greenpeace.nl, waar gekozen kan worden uit diverse afspraken. Zo kiest een snackbarbezoeker bijvoorbeeld voor een groentekroketje en spreekt met Rutte af dat die op zijn beurt de vervuilende bioindustrie aanpakt, terwijl Hedy d'Ancona belooft over te stappen op groene energie, als Mark de kolencentrales uit doet.
Credits:
Greenpeace:
Ilona van den Ouden, Faiza Oulahsen, Joost Hosman, Leon Varitimos
KesselsKramer:
Creatie: Gijs van den Berg & Rufus Ketting
Strategie: Matthijs de Jongh
Productie: Pieter Leendertse, Jaap Hermans
Regie: Gijs van den Berg
Edit & postproductie: De Grot
Radio: Soundcircus