Heineken zet werken in de horeca weer op de kaart

29-09-2022 (15:13) - Campagnes

Er is dringend behoefte aan personeel in de horeca, maar toch heerst er soms nog het gevoel dat werken in de horeca niet voor elke toekomstige baan relevante werkervaring oplevert. Daarom is Heineken samen met een aantal partners bezig met de ‘Bar Experience’-campagne, het beplakken van horeca-uitgangen en een LinkedIn-actie om horeca-ondernemers te helpen nieuw personeel te werven.

Er staan maar liefst 150.000 vacatures open, terwijl de horeca weer op volle toeren zou kunnen draaien. Heineken gelooft erin dat horeca-ervaring wél heel waardevol is, en startte een campagne om te laten zien dat een baan in de horeca meer is dan een biertje tappen achter de bar. Het zorgt ervoor dat je vaardigheden ontwikkelt waar je in de rest van je loopbaan plezier van zult hebben.

Achterdeuren beplakt

Die vaardigheden waarderen ze natuurlijk bij Heineken. Daarom zijn een aantal achterdeuren van horecazaken beplakt met de tekst ‘’Deze uitgang leidt tot onze ingang’’. Daarmee wil de brouwer laten zien dat ze de waardevolle ervaring die je in de horeca opdoet, echt wel in overweging wordt genomen tijdens sollicitatieprocedures.

Bar Experience Certificaat

Els Dijkhuizen, Marketing Directeur Heineken Nederland: ‘’Ik en veel van mijn collega’s hebben een baan gehad in de horeca en je ziet dat wij er nog iedere dag profijt van hebben. Je leert in de horeca in een team werken, multitasken en je hebt daarnaast ook onwijs veel lol met elkaar. Ook dat laatste is iets waar ik nog elke dag naar streef en wat binnen ons bedrijf ook heel belangrijk is. We willen daarom iedereen motiveren om deze werkervaring op hun CV en LinkedIn toe te voegen. Wanneer je vervolgens solliciteert op een baan binnen Heineken, zullen onze recruiters zien dat je relevante ervaring hebt opgedaan in de horeca.’’ Via deze link kunnen (voormalig) biertappers de Bar Experience-badge aanmaken en toevoegen aan hun LinkedInprofiel.

Problemen door personeelstekort 

Pieter Vissers, Directeur Horeca Heineken Nederland: '‘Mijn collega’s en ik komen dagelijks bij horeca-ondernemers over de vloer. En overal zien we het enorme personeelstekort en de problemen die dat met zich meebrengt. Je voelt dat iedereen juist nu weer optimaal wil kunnen draaien, maar dat de roosters van het personeel bijna niet rond te krijgen zijn. We voelen heel duidelijk dat we hier iets aan willen doen, want binnen Heineken weten wij hoe waardevol het is om horeca-ervaring te hebben."