Het verhaal achter duurzame vis

21-08-2020 (15:30) - Campagnes

Met het MSC keurmerk weet je dat de vis die jou beloofd is, de vis is die jou beloofd is. Dat is de boodschap van de nieuwste campagne over traceerbaarheid van Marine Stewardship Council (MSC). Hiervoor sloeg zij de handen ineen met Pepijn ‘Faberyayo’ Lanen en campagnebureau Food Cabinet, die de campagne bedacht en produceerde. De campagnevideo is vanaf vandaag te zien op social media en NPO start.
 
Het traceren van vis is enorm belangrijk voor het behoud van de visbestanden en gezonde oceanen, en één van de belangrijkste pijlers van het MSC duurzaamheidslabel. Omdat de consument wel vaak weet dat het keurmerk staat voor duurzame vis, maar niet wat daar achter zit, vroeg MSC aan Food Cabinet een campagne te ontwikkelen. In een animatievideo vertelt Pepijn Lanen welke weg een kabeljauw aflegt van boot tot bord.
 

Een technisch verhaal toegankelijk maken

Kevin Corcoran, creatief directeur bij Food Cabinet, vertelt: “Traceerbaarheid is super belangrijk: het is dé manier om te achterhalen of de vis die jij koopt wel echt de vis is die jou beloofd is. Het is alleen een heel technisch verhaal. Met deze campagne willen we consumenten de waarde van het traceren van vis laten zien. We hebben met Pepijn Lanen samengewerkt om het verhaal op een toegankelijke manier op papier te krijgen. Pepijn heeft het verhaal ook ingesproken voor de video. Vervolgens maakten we samen met Merel en Rens het verhaal visueel. Zo maakten we op een frivole en luchtige manier een complex verhaal behapbaar.”
 
Astrid Kösters, communicatiemanager bij MSC: “Vaak weten consumenten dat ze duurzaam gevangen vis kopen als ons label op de verpakking staat. Maar hoe weet je nou zeker dat het echt van een gecontroleerde visser komt? Een van de krachten van het MSC programma is dat hele ketens, overal ter wereld, meedoen en door onafhankelijke auditors worden gecontroleerd.
 
Voordat een vis in de winkel ligt is het door verschillende handen gegaan. Handen van experts die zich inzetten voor duurzame visserij en het behoud van de oceanen. Consumenten hebben een goed beeld van het werk dat de vissers doen, maar de mensen die hierna met de vis aan de slag gaan verdienen het om goed in beeld te worden gebracht. We zijn heel blij met de interpretatie die Food Cabinet samen met Pepijn, Merel en Rens voor ons hebben gemaakt. Ja toch ;-)”
 

Credits

Auteur verhaal en voice over: Pepijn Lanen
Illustraties: Merel Corduwener
Animatie: Rens Wegerif
Sounddesign: Peter Horwitz