Hilversum lanceert campagne tegen sextortion

Hilversum lanceert campagne tegen sextortion

16-04-2025 (11:46) - Campagnes

De gemeente Hilversum is gestart met een publiekscampagne om jongeren en ouders bewust te maken van sextortion: online afpersing met intieme beelden. De campagne ‘Sextortion: weet waar je terecht kunt’ richt zich op herkenning, erkenning en vooral op het bieden van handelingsperspectief. De aanpak is ontwikkeld in samenwerking met Politie Midden-Nederland en Helpwanted.

De campagne ontstond vanuit gesprekken met jongeren die deelnamen aan een escaperoom over sextortion, ingezet tijdens de Week van de Liefde op een Hilversumse middelbare school. Jongeren vertelden daar openhartig over hun ervaringen en zorgen. Veel van hen wisten niet dat het strafbaar is om intieme beelden zonder toestemming te delen, of waar ze hulp kunnen krijgen als het misgaat. Ook bleek dat schaamte een belangrijke rol speelt in het stilhouden van dit soort situaties.

'Sextortion is geen probleem dat jongeren alleen moeten oplossen,' Esmée de Klerck, communicatieadviseur veiligheid bij de gemeente Hilversum. 'Het raakt hun vertrouwen en veiligheid. Als gemeente vinden we het belangrijk jongeren en ouders te wijzen op de mogelijkheden voor hulp als dit speelt. Niet belerend, maar duidelijk en steunend.'

Op TikTok en Snapchat, in de taal van jongeren

De campagne richt zich met advertenties op Snapchat en TikTok op jongeren. In korte, realistische video’s krijgen zij situaties te zien waarin sextortion begint en escaleert. De boodschap is niet alleen waarschuwend, maar vooral activerend: wat kun je doen als het jou overkomt?

Sydney van der Meer, socialmediaspecialist bij de gemeente: 'We sluiten aan op de manier waarop jongeren communiceren. Met hun taal, hun platforms en situaties die ze herkennen. En het unieke aan deze campagne is dat we deze campagne volledig in-house hebben ontwikkeld. Van concept tot realisatie.'

Blijft het een feit dat sexting bestaat 

Ouders actief betrokken

Naast jongeren is ook de rol van ouders en verzorgers van groot belang. Daarom wordt ook deze doelgroep nadrukkelijk aangesproken. Op plekken waar ouders vaak komen, zoals huisartsenpraktijken, sportverenigingen en culturele instellingen, worden zij gewezen op het belang van praten over online risico’s.

'Veel ouders denken dat sextortion hun kind niet overkomt,' vertelt De Klerck. 'En hoewel voorkomen beter is dan genezen, blijft het een feit dat sexting bestaat en daarmee ook de mogelijkheid dat intieme beelden oneigenlijk worden gebruikt. Met deze campagne proberen we ouders te wijzen op de beschikbare hulp, mocht hun kind slachtoffer worden.'