ING-campagne wil taboe doorbreken op verborgen armoede
01-07-2022 (09:22) - Campagnes
Op 6 juli start het Europees Kampioenschap voetbal voor vrouwen. Als hoofdsponsor van het Nederlandse voetbal steunt ING de Oranje Leeuwinnen in hun strijd om opnieuw Europees kampioen te worden.
ING zet tijdens dit EK de campagne ‘Niemand buitenspel’ in om een taboe te doorbreken. In elk voetbalelftal zit, zo blijkt uit cijfers van Jeugdfonds Sport, gemiddeld één kind uit een gezin met financiële zorgen. Voor hun ouders is het vaak lastig om de contributie of andere kosten van een voetbalclub te betalen. ING wil de drempel om te praten over financiële problemen en schulden verlagen, want vaak zijn er meer mogelijkheden dan ouders of verenigingen weten om toch te kunnen voetballen, ook als er even geen geld is.
Financieel contactpersonen
De financieel contactpersoon is iemand bij wie leden van de club terecht kunnen voor vragen over dit onderwerp. Dat kan een vrijwilliger zijn van de club of een vrijwilliger van ING. De financieel contactpersoon wijst leden op de hulp en (lokale) voorzieningen die beschikbaar zijn en begeleidt hen bij het aanvragen van deze bestaande regelingen. In de gesprekken die de financieel contactpersonen voeren, proberen zij de schaamte die er vaak is weg te nemen.
Door financieel contactpersonen in te zetten die mensen op een laagdrempelige manier wegwijs maken in de verschillende regelingen, willen ING, KNVB, SchuldenlabNL, De VoorzieningenWijzer en de NSR (Nederlandse Schuldhulproute) zorgen dat kinderen toch kunnen (blijven) voetballen. ING vraagt hier in haar campagne tijdens het EK voetbal voor vrouwen aandacht voor, onder andere in tv-commercials en online advertenties.
Podcast
In een podcast onder leiding van Barbara Barend gaan initiatiefnemer ING, een bestuurslid van amateurvoetbalvereniging Zeeburgia en een expert op het gebied van schuldhulpverlening met elkaar in gesprek. Ze spreken over verborgen armoede, het initiatief om met financieel contactpersonen dit taboe bij voetbalverenigingen te doorbreken en de verwachtingen voor het EK voetbal voor vrouwen.
Jarenlange samenwerking
De samenwerking tussen de KNVB en ING bestaat al meer dan vijfentwintig jaar. In die jaren leverde ING onder andere een belangrijke bijdrage aan de populariteit van het vrouwenvoetbal. De komende jaren trekken ING en KNVB samen op om een verdere groei van het meiden- en vrouwenvoetbal te realiseren en blijft ING amateurverenigingen ondersteunen. Op die manier hoopt ING dat iedereen overal in Nederland kan blijven genieten van de sport.
Creditls
Wefilm
Concept Wefilm Concepts
Creatives Martijn de Jong
Wouter Keijzer
Ruben Cusell
Janna Stolp
Director Bram van Alphen
Client Lead Britt Kenter
Producer Arjen Oosterbaan
Eleanora de Rijke
Annemijn Boon
Edit Marvin Said
Post-productie The Compound
Sound Freek Vrijhof
Fotografie Bram Schilling
ING
Sr. Communicatiemanager Mirjam Smit
Sponsormanager Hans Schakel