KesselsKramer lanceert campagne voor Deutsches Museum
14-07-2022 (12:49) - Campagnes
Na jarenlange intensieve samenwerkingen met Duitse omroep ARTE en museum NRW FORUM, is deze week ook de nieuwe positionering voor ‘s werelds grootste wetenschapsmuseum - Deutsches Museum - live gegaan.
Met 'ALLES ist Wissenschaft' introduceert KesselsKramer een nieuwe merkidentiteit en campagne die wetenschap relevant maakt voor een nieuwe generatie bezoekers. Als het gaat om het bouwen van merken, adviseert KesselsKramer haar klanten meestal om één ding te kiezen en dat het speerpunt van de communicatie te maken. Maar voor het Deutsches Museum is dat ene ding paradoxaal genoeg 'ALLES'.
Diverse collectie
"Door de diversiteit en schaal van de collectie te omarmen, hebben we een propositie ontwikkeld die het museum recht doet, maar ook verklaart waarom de collectie zo divers is", legt KesselsKramer’s creative director Rens de Jonge uit. "De collectie bevat mobiele telefoons, schepen, een krijtmijn, 's werelds meest ronde object, een covid-vaccin en historische windmolens, omdat al die dingen hun bestaan te danken hebben aan de wetenschap." Het museum bekijkt de wereld om ons heen vanuit een wetenschappelijke bril, en verzamelt daarom hoogtepunten in alle vormen en maten.
Disrupt- en reframe-strategie
De herlancering van het museum was een perfect moment om te communiceren over de nieuwe tentoonstellingen en om minder vertegenwoordigde doelgroepen, met name millennials, aan te spreken. Uit de gedragswetenschap blijkt dat deze doelgroepen op zoek zijn naar unieke ervaringen en uitgedaagd willen worden om persoonlijke en sociale ontwikkeling te stimuleren. Deutsches Museum is een unieke plek waar je van dichtbij kennis kunt maken met wetenschap en technologie, maar werd door sommigen als stoffig ervaren. Daarom ontwikkelde KesselsKramer een 'disrupt and reframe'-strategie door wetenschap maatschappelijk en persoonlijk relevant te maken. Door de maatschappelijke relevantie van de collectie te vieren, wordt het veel gemakkelijker om je te herkennen in de wereld van de wetenschap.
ALLES georganiseerd
'Alles' blijft echter best veel. Om dat allemaal op een georganiseerde wetenschappelijke manier te laten zien, neemt de nieuwe identiteit een rasterstructuur aan om een verscheidenheid aan collectie-items van alle collectie-afdelingen weer te geven. Dit raster wordt bekroond met het woord 'ALLES' als een groot en iconisch woordmerk, dat de prachtige verscheidenheid van het museum aantoont.
Credits
Bureau: KesselsKramer
Client: Deutsches Museum
Director: Casper Braat
Edit & VFX: Allard Zoetman
Grading: The Compound
Sound: REC Sound Design
Client: Deutsches Museum
Director: Casper Braat
Edit & VFX: Allard Zoetman
Grading: The Compound
Sound: REC Sound Design