Multitude achter rebranding, campagne en nieuwe website voor oudste lhbti+-belangenorganisatie ter wereld: COC Nederland

24-05-2023 (15:15) - Campagnes

COC Nederland is sinds 1946 dé vertegenwoordiger van de lhbti+ gemeenschap. Klein begonnen, maar uitgegroeid tot een internationaal actieve belangenorganisatie met duizenden leden. Die ontwikkeling vroeg om een aangescherpte merkpositionering met bijbehorende website en een lanceringscampagne, waar onder meer actrice Hanna van Vliet en mensenrechtenactivist Boris Dittrich zich aan verbonden.

Rozemarijn Koopmans, managing director bij Multitude: "De afgelopen weken hebben opnieuw bewezen hoe broodnodig COC Nederland is. Met deze nieuwe branding, website en campagne hopen wij COC nog zichtbaarder, toegankelijker en herkenbaarder te maken. Hoe meer zichtbaarheid en acceptatie van de lhbti+ community, hoe beter."

Een stevig fundament

Vanuit haar geschiedenis en idealen komt COC op voor een diverse en inclusieve samenleving. De organisatie haalt doorlopend het net op bij de lhbti+ community en vertolkt hun stem in het maatschappelijke debat. De merkpositionering is dan ook gebouwd op het concept ruimte: die creëert COC, maar ze eist die ook op. Die dynamiek kan COC zelf doorvoeren in elk communicatiemoment, zowel tekstueel als visueel. Zo kan COC binnen één herkenbaar merk actievoeren, de noodklok luiden, successen vieren en mensen verbinden.

Lisa van Kleef, Creative Director bij Multitude: “Vanuit het iconische logo hebben we een merk gebouwd dat tot leven komt, dat ruimte geeft en neemt, precies zoals COC dat doet. Zo laten we COC in al haar diversiteit en breedte zien, en is het resultaat een nog meer verbonden en herkenbaar merk.”

Van schuilnaam tot samen sterk staan

De lanceringscampagne zoomt in op de diversiteit in relaties tussen de lhbti+ community en COC. COC opereerde in 1946 nog onder de schuilnaam Cultureel Ontspannings Centrum, openlijk lhbti+ zijn was toen onmogelijk. Nu hoeven lhbti+ personen zich niet meer te verschuilen achter de letters COC. Sterker nog, COC staat pal voor haar community. In de campagne laten twaalf ambassadeurs daarom zien wat de letters COC voor hen betekenen.

Patsy van Winden, coördinator Communicatie bij COC Nederland: “Met Multitude werken voelt alsof je één team bent, waardoor de samenwerking soepel en fijn verloopt. We zijn ontzettend blij met de nieuwe huisstijl, website én aansluitende campagne waarin we laten zien waar COC voor staat: liefde, inspiratie, verbinding en daadkracht.“

Over Multitude

Als gecertificeerde B Corp laat Multitude ethische merken voorlopen in de wereld van morgen. Ze zijn een creatief digitaal bureau dat design, interactie en digitale middelen creëert voor verschilmakers. Zo maken ze van de ethische keuze de logische keuze.

Over COC Nederland

Het COC zet zich sinds 1946 actief in voor een diverse en inclusieve samenleving. Ze verbinden de regenboogbeweging en komen op voor emancipatie, acceptatie en gelijke rechten voor alle lhbti+ personen.