Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel heeft 79 partners

18-01-2022 (16:31) - Campagnes

De Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel heeft dit jaar 79 partners aan zich verbonden. De campagne wordt breed gesteund door de voedingsindustrie, waaronder bedrijven in de plantaardige vlees-, vis- en zuivelindustrie, en verschillende grote supermarkten. De vijfde editie van de Nationale Week Zonder Vlees heeft dit jaar voor het eerst de toevoeging '& Zuivel' en vindt plaats van 7 t/m 13 maart.

Isabel Boerdam, initiatiefnemer van de campagne, is blij te zien dat de partnersteun dit jaar groter is dan ooit; in 2021 sloten 61 partners zich aan. "Het is erg fijn om te zien dat veel partners elk jaar opnieuw van de partij zijn. Dit jaar hebben we dankzij de toevoeging ‘& Zuivel’ ook veel steun vanuit bedrijven met plantaardige alternatieven voor zuivelproducten. Dankzij de grote en gevarieerde verzameling aan partners kunnen we ervoor zorgen dat zoveel mogelijk mensen meedoen aan de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel. Onze partners maken het met hun vegetarische en plantaardige producten heel makkelijk om wat vaker geen vlees en zuivel te eten!"


Vervangers

Net als voorgaande jaren zijn veel partners producenten uit de voedingsindustrie. Zo doen de producenten van vegetarische vlees- en visalternatieven Beyond Meat, De Vegetarische Slager, Garden Gourmet, Gold&Green, Good Catch, Kips, LikeMeat, Meatless Farm, Mora, PLNT, Quorn, Stegeman, Unox en Vivera opnieuw mee en sluiten Biovecci, Huls, Karma Kebab, Oumph!, Redefine Meat, Rootzz of Nature, Seasogood, The Dutch Weed Burger en Verdino zich voor het eerst aan. Dit jaar verbinden ook veel producenten van plantaardige alternatieven voor zuivel zich aan de campagne: Abbot Kinney’s, Alpro, Becel, beleaf, Blue Band en WUNDA. Ook plantaardige kaasproducenten Boursin Plant Based, Fermentino, Nurishh, Simply V, Violife en WildWestLand ondersteunen dit jaar de campagne.
 

Fruit & peulvruchten

Maar dat is niet alles, want de plantaardige keuken is niet compleet zonder groente, fruit en peulvruchten. De merken Bonduelle, EAT ME, HAK, Koninklijke Vezet en Looye Kwekers doen daarom ook mee dit jaar, net als maaltijd- en kruidenmerken Chicken Tonight, Conimex, Gouda’s Glorie, Hellmann’s, Honig, Knorr, Maza, Patak’s, Santa Maria, TastyBasics en Verstegen Spices & Sauces. Voor deelnemers die helemaal plantaardig willen eten tijdens de campagneweek is er dit jaar zelfs een producent van een plantaardig alternatief voor ei, Crackd, van de partij om uit te proberen. Ook producenten van maaltijden en maaltijdboxen Dr. Oetker, HelloFresh, Lazy Vegan, YB by Yoghurt Barn, Rebl Chef, Vegan Flex by Fittergy, New York Pizza en Vegan Masters steunen de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel.


Van supermarkt tot provincie

De partners van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel helpen de week tot een succes te maken. Supermarkten Albert Heijn, ALDI, Coop, Jumbo, Lidl, PLUS en SPAR maken met diverse acties de campagne zichtbaar en toegankelijk voor heel Nederland. Ook online supermarkt Gorillas doet dit jaar mee, en foodservicebedrijf RESTOPIA® Professional. Daarnaast laten partners deli by Shell, TotalEnergies, Kiosk en Julia’s zien dat je ook gemakkelijk onderweg een snelle plantaardige oplossing kunt vinden. Je kan gedurende de week dus overal terecht voor vegetarische en plantaardige alternatieven!

Partner Tefal maakt een gemakkelijke bereiding van groente mogelijk met zijn keukenapparatuur. Winkels HEMA en IKEA sluiten zich ook aan. Provincie Gelderland gelooft dat een flexitarisch eetpatroon al een groot verschil maakt voor het klimaat en ondersteunt de campagne daarom vanuit die overtuiging. World Animal Protection sluit aan vanuit de missie om het welzijn van dieren in de vee- industrie te verbeteren. Stichting Goeie Grutten steunt opnieuw de campagne en helpt dankzij hun bijdrage een nog groter publiek te bereiken.