Oranje Fonds lanceert campagne Jij dóet ertoe

01-11-2021 (11:21) - Campagnes

In de afgelopen anderhalf jaar zijn veel Nederlanders (dieper) in eenzaamheid, armoede en psychische problemen beland. Ook nu we elkaar weer meer kunnen ontmoeten, verdwijnen deze gevolgen niet vanzelf. Sociale initiatieven steunen enorm veel mensen die het, tijdelijk of al langer, moeilijk hebben. Daarom komt het Oranje Fonds met een nieuwe campagne, die wijst op het belang van deze initiatieven en die tegelijk een positieve boodschap stuurt aan mensen in onze samenleving die soms wel wat extra steun kunnen gebruiken. Want voor al deze mensen geldt dezelfde boodschap: jij dóet ertoe.

De campagne omvat meer dan honderd verschillende outdooruitingen, advertenties, online posts en IM’s die tegen allemaal verschillende mensen zeggen: jij doet ertoe. Hun namen zijn niet willekeurig gekozen, maar horen bij de verschillende sociale initiatieven die het Oranje Fonds steunt. Zij staan symbool voor de veelheid aan mensen die betrokken zijn bij initiatieven als deze in het hele land en er dus toe doen. De tv-commercial vertelt het verhaal van één van hen. Een alleenstaande moeder die met een zetje van zo’n initiatief uit haar isolement kwam en nu weer ervaart dat ze ertoe dóet.
 

Waargebeurde commercial

In deze commercial verrast Het Oranje Fonds samen met street artist Michel Velt deze vrouw, Camelia, met een metershoog streetart portret. Zijn kunstwerk laat zien hoe zij er nu gelukkig weer voor staat: trots en krachtig. Het ontroerende, waargebeurde moment van de onthulling staat centraal in de film en in de langere video’s die online te zien zijn. Aan de film is niets geacteerd: de mensen, het kunstwerk en de verrassing zijn allemaal echt. Het kunstwerk werd gemaakt in streetartmuseum Straat, waar de film ook grotendeels geschoten is. Tobias Corba (Bandit) regisseerde, B.R.A.I.N. Creatives ontwikkelde het creatieve concept. Daarnaast worden nog twee duo’s van andere organisaties geportretteerd in andere communicatie-uitingen. Omdat alle drie de verhalen perfect illustreren waar het om gaat bij het Oranje Fonds. Initiatieven die ertoe doen, omdat ze mensen laten voelen dat ook zij ertoe doen.

Het Oranje Fonds wil dat niemand er alleen voor staat en iedereen mee kan doen in onze samenleving. Daarom steunen wij sociale initiatieven die werken aan een betrokken samenleving, die zorgen voor mensen die dat tijdelijk nodig hebben, en die zich inzetten voor meer gelijke kansen. Deze steun bestaat uit kennis en netwerk, geld, tijd en erkenning. Het Fonds kan dit doen dankzij o.a. de Nationale Postcode Loterij, de Nederlandse Loterij, Vrienden en bedrijven. Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima zijn het beschermpaar van het Oranje Fonds.
 

Credits

Verantwoordelijk bij het Oranje Fonds
Annette Reijersen van Buuren – Hoofd Communicatie & Merk
Rosanne Prinsen – Brandmanager
Floris Zijlstra – Adviseur Digitale strategie

Creatief concept & strategie - B.R.A.I.N. Creatives
Deborah Bosboom - creative/art director
Tim den Heijer - copy & strategy
Eveline Herklots - producer

Film - Bandit Amsterdam
Hannah Padding - producer
Tobias Corba - regisseur

Online - Yalt
Sjoerd Reijnen

Media - Zigt
Jack van den Burger

Street art
Street artist: Michel Velt
Straat museum: David Roos

DTP – Romijn Design
Bob van Kordelaar