Sea Shepherd & Ogilvy Social.Lab lanceren Catch Of The Day 2050

07-04-2022 (12:00) - Campagnes

Als overbevissing aanhoudt, zal er in 2050 meer zeeafval, zoals visnetten en ander visgerei, dan daadwerkelijke vis rondzwemmen in onze oceanen. Om dit bewustzijn te vergroten en onmiddellijke actie om de oceaan te redden te promoten, werkte Sea Shepherd samen met Ogilvy Social.Lab om de campagne Catch Of The Day 2050 te lanceren – het tonen van vissen en schaaldieren gemaakt van in de Noordzee gevonden visnetten.

Als aftrap van de campagne is er in het centrum van Amsterdam (Spui) een klassieke Hollandse haringkar opgezet. Maar in plaats van echte vis, zullen de passerende lokale bevolking en toeristen er haring, makreel en garnalen vinden, die volledig zijn gemaakt van afgedankte visnetten. De kunstwerken, gemaakt door kunstenaars van designopleidingen in Nederland, dienen als een tastbare en alarmerende visuele metafoor voor de toekomst. Via een QR-code kunnen voorbijgangers meer informatie krijgen over het project en de dreiging die overbevissing vormt voor onze oceanen.
 
 

Creatieve aanpak

Om de Catch Of The Day 2050 tot leven te brengen, ging het creatieve team van Ogilvy Social.Lab Amsterdam voor een directe aanpak wat betreft overbevissing en het aanpakken van verwaarloosd vissersmateriaal. Kunstenaars van Dutch Design Academy Eindhoven en ArtEZ University of the Arts kregen de instructie om vis die typisch is voor de Nederlandse wateren na te bootsen met behulp van zeeafval.
 
Ogilvy werkte samen met voedselfotografie-expert Chuck Studios die de vissen op dezelfde manier fotografeerde als echt eten. Productiehuis Tebber Nekkel zal een korte film produceren over de reis van de 'Catch Of The Day in 2050'. Deze korte film zal na het live event in Amsterdam worden uitgebracht.