Volkswagen lanceert nieuwe merkpositionering met film ‘Vader op zoon’
04-04-2022 (17:18) - Campagnes
Binnen de samenwerking die inmiddels al 16 jaar standhoudt, luiden Volkswagen en dentsuACHTUNG! een nieuw hoofdstuk in. Met een nieuwe, lokale positionering voor het merk, speelt Volkswagen als marktleider in op het snel veranderende landschap in automotive.
Volkswagen ging samen met dentsuACHTUNG!, Branddoctors, MediaCom | Greenhouse en business consultancy Flowresulting op zoek naar waarom mensen voor Volkswagen kiezen, wat rijders en kopers bezighoudt en welke positie het merk Volkswagen inneemt en kan innemen in het automotive landschap van vandaag en morgen. Daaruit werd al heel snel duidelijk dat de betrouwbaarheid van Volkswagen nog steeds onbetaalbaar is, maar dat de verwachtingen van consumenten verder reiken dan een goed werkende auto.
Meer dan communicatie
In tijden van snelle verandering, vinden consumenten het belangrijk om een auto(merk) te hebben dat zijn verantwoordelijkheid neemt en waarop ze kunnen rekenen. Nu en in de toekomst. Berno Schokker (Head of Marketing Communication Volkswagen): “Ik ben uitermate trots op de nieuwe geïntegreerde strategie, die is gestoeld op een sterk klantinzicht. Het is een leidraad voor het hele merk waarin business-strategie, merkstrategie én de kenmerkende humoristische creatieve uitwerking hand in hand gaan. Dit voelt als een logische stap in de rijke legacy van ons iconische merk.”
Boris Nihom (Managing Director dentsuACHTUNG!): “Het door ons ontwikkelde merkidee is meer dan louter een campagne construct. Het is een kompas dat in alle facetten van het merk voelbaar moet zijn. Deze mentaliteit wordt nu door Volkswagen in de gehele journey doorvertaald: van campagnes tot website en van dealer beleving tot after sales.”
Van vader op zoon
De nieuwe positionering wordt afgetrapt met een eerste campagne die inspeelt op het inzicht dat een Volkswagen dusdanig betrouwbaar is dat je ‘m aan je kinderen zou toevertrouwen. Voor tell-communicatie werd een modulair video construct ontwikkeld dat de verschillende merkwaarden en features van Volkswagen zal belichten. "Volkswagen is een merk waar je met eer en geweten aan wil werken. We zijn blij dat ze creativiteit vooropstellen en dat de typische Volkswagen knipoog weer terug is in de campagne", zeggen Gijs Sluijters en Joris Tol (Creative Directors dentsuACHTUNG!).
Op dit moment zijn Volkswagen en dentsuACHTUNG! ook bezig met de ontwikkeling van een campagne voor de langverwachte introductie van de ID. Buzz in Nederland.
Credits
Opdrachtgever: Berno Schokker, Annemarije van Zandwijk (Volkswagen Nederland)
Concept & Strategie: dentsuACHTUNG!
Productiemaatschappij: Czar
Regisseur: Bart Timmer
Producer: Carolien Eversdijk
Executive producer: Karlijn Paardekooper
Offline editor: Jorien Voogt
Grading: Joppo / De Grot
Sound design: Public Audio
Media: MediaCom | Greenhouse
Concept & Strategie: dentsuACHTUNG!
Productiemaatschappij: Czar
Regisseur: Bart Timmer
Producer: Carolien Eversdijk
Executive producer: Karlijn Paardekooper
Offline editor: Jorien Voogt
Grading: Joppo / De Grot
Sound design: Public Audio
Media: MediaCom | Greenhouse
Volkswagen Vader op Zoon from Robbie van Brussel NSC on Vimeo.