Wakker Dier valt McDonald’s aan
18-02-2016 (15:33) - Campagnes
Wakker Dier start vandaag een campagne tegen de plofkip in het McNuggets Happy Meal van McDonald’s. Freelance art director Patrick Wijnhoven en copywriter Erwin Schieven kwamen tot het creatieve concept van de campagne. De productie is gedaan door agency Artbox.
Met de tv-reclame ‘Plofkipjes, spaar ze allemaal!’ haakt Wakker Dier aan bij de speeltjes die McDonald’s in het Happy Meal stopt om haar jongste klanten het familierestaurant in te trekken.
Maar de wrange kant van de boodschap is dat de kipnuggets in de vrolijke Happy Meal doos zijn gemaakt met plofkip.
Met de commercial over kreupele Cripple, volgevreten Fatty, oververhitte Puffy en Blisty met zijn voetzweren wijst Wakker Dier de ouders van jonge kinderen op het dierenleed achter de kipnuggets.
De campagne is hier te bekijken
pers statement van McDonald's
"McDonald’s is op de hoogte van de campagne waarin Wakker Dier een ernstig vertekend beeld schetst over onze kip. Ieder kipproduct van McDonald’s voldoet aan de hoogste kwaliteitsnormen, waarbij voedselveiligheid niet ter discussie staat.
Zoals we al vaker hebben gesteld, gebruikt McDonald’s reguliere kip van vaste en gecertificeerde leveranciers, die tijdens het productieproces met respect en zorg omgaan met de kippen. Wij zijn open en transparant over onze kipketen. Daarom hebben we Wakker Dier al eerder uitgenodigd om onze kipketen te komen controleren. Daar zijn zij tot op de dag van vandaag niet op ingegaan.
McDonald’s hanteert hoogwaardige standaarden voor onze kipleveranciers, die overigens zelf ook gebaat zijn bij gezonde kippen. McDonald’s zet zich in voor dierenwelzijn met eigen dierenwelzijn-indicatoren bij alle leveranciers, die wij constant monitoren. Bovendien hanteert McDonald’s strengere eisen op het gebied van dierenwelzijn dan nationale en Europese wetgeving vereist. Het gehele productieproces wordt ook door onafhankelijke gerenommeerde externe auditbureaus gecontroleerd.
Bij het nemen van stappen in de productie van ons kippenvlees nemen wij altijd de balans tussen dierenwelzijn, milieu en betaalbaarheid voor onze gasten in acht. We kijken continu op welk gebied we kunnen optimaliseren. Zo voeren we op dit moment een pilot uit met een leverancier en het Wageningen University & Research centre, waarbij we streven naar het verbeteren van dierenwelzijn door kippen meer daglicht en afleiding te bieden."