Waterschap Amstel, Gooi en Vecht onthult ‘dijkgedicht’ door Freek de Jonge

26-10-2022 (15:09) - Campagnes

Aan de monding van de Vecht in Muiden is sinds 26 oktober een honderd meter lang gedicht van cabaretier en dichter Freek de Jonge te lezen. De Muiderberger werd door het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht gevraagd om - in navolging van artiest Sef vorig jaar - het Dijkgedicht 2022 te maken.

Met deze ‘ode aan de dijken’ wil het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht haar 1,4 miljoen inwoners bewust maken dat wonen in een gebied onder de zeespiegel niet vanzelfsprekend is. Het waterschap bedankt hiermee zijn inwoners, die door het betalen van de waterschapsbelasting ervoor zorgen dat de dijken onderhouden kunnen worden. De activatie werd voor het tweede jaar op rij ontwikkeld en uitgevoerd door Gardeners vanuit het concept Ode aan de Dijken.

Tweede dijkdichter

Muidenaren die vanochtend langs de Westzeedijk liepen, werden verrast door een honderd meter lang pop-upgedicht van Freek de Jonge. De cabaretier en dichter, die zelf op enkele kilometers van de dijk woont, schreef speciaal voor de inwoners van het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht het gedicht ‘Vindingrijk’.

De Jonge is de tweede dijkdichter die inwoners van het waterschap met een dijkgedicht herinnert aan de waarde van onze dijken. Het waterschap wil mensen met deze ‘ode aan de dijken’ ook bedanken voor de gezamenlijke inzet voor het onderhoud van de 1100 kilometer dijken in het gebied. Inwoners van het waterschap leveren hier door het betalen van waterschapsbelasting een belangrijke bijdrage aan. In 2021 vormde de Ringdijk in Amsterdam-Oost voor het eerst het decor voor het pop-up kunstwerk, dat toen werd geschreven door de Amsterdamse artiest Sef.

Dijkgedicht 2022 (door Freek de Jonge)

Vindingrijk
terwijl de visser bot ving de koe een haas
de beste stuurlui aan wal stonden te kijken
wij ons rijk polderden dankzij de dijken
werd de zee meer maar ook minder helaas

de koningin van het vindingrijk
komt om een zondvloed te voorkomen
rivieren traag door laagland laten stromen
niet meer weg met een vinger in de dijk

Credits campagne

Klant: Waterschap Amstel, Gooi en Vecht
Creatie, productie, PR en account: Gardeners Creative Agency
Dijkdichter: Freek de Jonge
Graffiti: Nice2Know
Fotografie: Sander Mutsaards/Arno Stevens
Video: Waterschap Amstel, Gooi en Vecht