Zalando-campagne: Activists of Optimism

26-05-2021 (20:39) - Campagnes

De nieuwe Zalando-campagne ‘Activists of Optimism’ heeft als doel om deze zomer optimisme te verspreiden over heel Europa, en zet echte mensen die hun optimistische levensinstelling omzetten in positieve acties in het zonnetje. 11 activisten voor positiviteit uit heel Europa, waaronder Nederlandse influencer en model Rianne Meijer en Franse danser Salif Gueye, beiden bekend als makers van optimistische content, maken deel uit van de campagne.
 
De Activists of Optimism-campagne is op 23 mei in alle Zalando-markten gelanceerd en geeft mensen een platform om hun gevoelens te tonen, positiviteit te omarmen en vreugde te verspreiden. De campagne bestaat uit 22 social short video’s. De 15 seconden durende video’s zijn verwerkt tot een bruisende tv-reclame. De campagnevideo wordt ondersteund door een reeks beelden van Europese creators die elk op hun eigen manier positiviteit uitstralen. Spaanse fotograaf Jorge Perez Ortiz legde elk vrolijk en kleurrijk detail vast op de gevoelige plaat. De krachtige slogan ‘ActivistsofOptimism’ benadrukt de campagneboodschap.
 
11 talenten uit heel Europa werden gecast op sociale media om de campagne in het leven te roepen. Zo herken je Nederlandse influencer en model Rianne Meijer en de Franse danser Salif Gueye die bekend staan om de positieve content die ze creëren.
 
De lancering van de campagne wordt ondersteund door een 360° marketinginitiatief, het ‘Festival of Optimism’. Dit initiatief bestaat uit een reeks evenementen en pop-ups door heel Europa, om mensen te inspireren te lachen, dansen, zingen en bovenal plezier te maken. Zo staat er op 19 juni in drie grote Nederlandse steden een interactieve ‘Wall of Optimism’, waarop voorbijgangers hun positiviteit kunnen uiten met kleurrijke verfbommen. Het hoogtepunt wordt ‘The longest day of Optimism’ een digitale viering van samenhorigheid op 21 juni, de langste dag van het jaar.
 
De 11 activisten van optimisme werden gecast op social media. De focus lag hierbij op de positieve en optimistische content en activiteiten van de content creators. Het bereik en het aantal volgers van het sociale mediakanaal van de influencers speelden een ondergeschikte rol. In de video herken je positieve en getalenteerde creators zoals Nederlandse influencer en model Rianne Meijer die bekend staat om haar authentieke, body confident content op sociale media. Ook zien we danser Sali Gueye die met zijn uptempo dansstijl de straten van Parijs opvrolijkt en schrijfster Naomi Shamanda, die body positivity omarmt binnen de modewereld.
 

Over de makers

De vrolijke tv-commercial werd gemaakt door Lucy Luscombe, een regisseur uit Londen die onlangs opgenomen werd in de top 100 global creatives van Dazed and Confused. Op het nummer ‘Show Me Love’ van Robin S barst de campagne los. De campagne komt op uiteenlopende manieren tot leven: van fotografie door Jorge Perez Ortiz, (D)OOH en sociale mediakanalen van diverse castleden van de campagne, tot opvallende posters en kleurrijke muurschilderingen. Zo verschijnt Rianne Meijer in Nederland levensgroot op OOH en DOOH, en horen we zangeres Naomi Sharon, journaliste en schrijfster Milou Deelen en zanger Jarreau Vandal terug in de Spotify positive listening advertenties. Deze 360°-campagne werd ontwikkeld in samenwerking met creative agency Kolle Rebbe.