ADCN onthult de finalisten van de Dutch Creativity Awards 2022

22-09-2022 (10:01) - Creatie

ADCN, dé Nederlandse club voor creativiteit, heeft uit meer dan 718 inzendingen 186 finalisten geselecteerd die dit jaar kans maken op een Dutch Creativity Award. Dit jaar staat in het thema ‘Unite to Ignite’, waarmee ADCN laat zien hoe creativiteit de potentie heeft om de wereld om ons heen op een positieve manier vorm te geven.

De jury van meer dan 150 leden, verdeeld over 29 groepen, is 9 dagen bezig geweest om alle inzendingen te beoordelen. In totaal zijn er 63 categorieën, verdeeld over 8 disciplines: Business, Communications, Culture, Craft, Design, Digital, Society en Future. De winnaars worden op 13 oktober bekend gemaakt tijdens de Dutch Creativity Award Ceremony in Het HEM in Zaandam.

Ceremonie

De winnaars worden op 13 oktober bekendgemaakt vanuit Het HEM in Zaandam, waar de ceremonie plaatsvindt en de Lampen en Spin Awards voor de meest creatieve ideeën van het afgelopen jaar worden uitgereikt. Omdat we na zo’n lange tijd eindelijk weer samen kunnen komen staat de dag in het teken van: ‘Unite to Ignite’. Creatieven vanuit uiteenlopende branches komen samen om elkaar te inspireren en creativiteit te delen. Dineer met klanten, proost met oude bekenden en feest met nieuwe vrienden. Kaarten voor het evenement zijn te koop op de website.

Nadine Ridder, Jurylid - Society - Diversity, Inclusion, and Equality: “We hebben een aantal fantastische campagnes, (short) films, documentaires en projecten gezien. Spoiler alert: we hebben geen cliché campagnes beloond. Het is belangrijk dat je de achtergrond en de reden van de maker meeneemt in je oordeel. Oprechtheid en authenticiteit zijn hierbij cruciaal. De projecten die opvielen, bevatten een sterke boodschap, die de potentie hebben om duurzame verandering in gang te zetten binnen de samenleving.”

Ania Markham, Jurylid - Craft - Cinematography, Color Grading, Editing, Film Direction, Production Design, Visual Effects, Young Directors: “De Craft inzendingen verrassen ons ieder jaar weer en de standaard lag dit jaar ook weer erg hoog. De finalisten tonen allemaal een verlangen om iets nieuws te creëren, met allen als gemene deler een verfijnd vakmanschap als uitgangspunt. De winnaars van dit jaar stralen passie en verfijndheid uit in de uitvoering van hun vak. Ze leggen de lat hoog voor anderen in de industrie, met een toewijding aan het filmvak en oog voor de kleinste creatieve details.”

Sarah Hagens, Jury President Future - Talent/Student: “De Future categorie is bij uitstek de categorie die alle kanten op kan gaan en waar ontembare creatieve energie het uitgangspunt is. De rode draad bij de inzendingen is de uitdaging van een weerbarstige tijd waarin de creatieven van vandaag zich ontwikkelen. Het was confronterend. Ook zagen we hoe belangrijk creativiteit in deze tijd is. De bekroonde inzendingen zijn innovatieve, frisse concepten die de mogelijkheden van nu onderstrepen en ons met de neus op de feiten drukten. Dat is wat we nodig hebben.”

Katrina Encanto, 180 global, Executive Creative Director - Jury President - Communications - Direct, Integrated, Out-of-Home, Print: "We werden niet perse aangetrokken tot de campagnes die er visueel sterk uitzagen of je een goed gevoel gaven, maar juist de ideeën die je lieten nadenken en je ‘eigen standaard’ heroverwegen. We wilden ideeën belonen die een creatieve sprong van bureaus en klanten vereisten, omdat ze ons eraan herinneren dat wanneer we deze gewaagde acties uithalen, ons werk een positief effect kan hebben in de maatschappij."

Zie de Finalisten Dutch Creativity Awards 2022 hier

De Dutch Creativity Awards komt dit jaar tot stand met de partners: Adformatie, Global, Media.Monks, Glasnost, Addikt, La Bolleur, MassiveMusic en FROLIC Studio.